Sökning: "d mobbning i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden d mobbning i skolan.
1. Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. LÄS MER
2. Jag mobbar inte dig om jag vet att du inte mobbar mig : Det sociala kapitalets påverkan på mobbningen i den svenska skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This thesis examines and discusses the relationship between social capital and bullying in Swedish schools. The study is based on two hypotheses built on inspiration from the social capital scientists Robert D. Putnam and Bo Rothstein. Both hypotheses aim to explain how social capital is created, and may affect the level of bullying in school. LÄS MER
3. Pratar vi mobbning eller? - Anställdas syn på begreppen mobbning och kränkande särbehandling samt på hur psykosociala missförhållanden på arbetsplatsen bör förebyggas
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie hade två syften. Det första syftet var att undersöka hur anställda i Göteborgs Stad tolkar och relaterar till begreppen mobbning och kränkande särbehandling. LÄS MER
4. Hur mår våra ungdomar? : En studie om mobbningens och det sociala stödets betydelse för den psykosomatiska hälsan
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Mobbning är ett relativt utbrett problem bland våra skolungdomar och dess konsekvenser för den utsatte elevens välbefinnande är många gånger allvarliga. Det är därför av stor vikt att framförallt arbeta aktivt för att stoppa mobbning, men även att söka mildra de negativa konsekvenserna av den. LÄS MER
5. Direkt och indirekt mobbning på högstadiet och gymnasiet : könsskillnader och tillvägagångsstrategier
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : D. J. Pepler et al. (2006) fann en högre benägenhet att utsätta andra för mobbning på gymnasiet än på högstadiet till skillnad från T. LÄS MER