Sökning: "d pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden d pedagogik.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  3. 3. Utformandets betydelse för den analytiska förmågan : En experimentell studie om kausalanalytisk modellanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Majja Malmsten; Lisa Dahlin; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; kausalanalysmodell; analysförmåga; variationsteori; modellanvändning; experimentell studie; kvantitativ metod.;

    Sammanfattning : Det är en utmaning för många elever att analysera komplexa samhällsfrågor, samtidigt som det blir en alltmer central del i läroplanerna. Denna svårighet togs i beaktning och en kausalanalytisk modellutvecklades med syfte att hjälpa eleverna med deras analytiska förmåga. LÄS MER

  4. 4. AI, rekryterares nya verktyg för en effektiv, objektiv och kvalitetssäkrad rekrytering? : En studie om rekryterares attityder till AI-användning i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Evelina Ehrlund; Anna Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Recruitment; Objectivity; Efficiency; Quality; Ethics; Artificiell intelligens; Rekrytering; Objektivitet; Effektivitet; Kvalitet; Etik;

    Sammanfattning : This qualitative study investigated recruiters’ attitudes towards the use of artificial intelligence (AI) in the recruitment process. The purpose of the study was to gain a deeper understanding of how recruiters perceive the use of AI in the recruitment process based on three aspects: efficiency, objectivity, and quality. LÄS MER

  5. 5. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Botström; Anna Klingsell; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; The Simple View of Reading; Skrtic; avkodningssvårigheter; identifiering; mellanstadieelever; samarbete; intervjuer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER