Sökning: "d speciallärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden d speciallärare.

  1. 1. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Botström; Anna Klingsell; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; The Simple View of Reading; Skrtic; avkodningssvårigheter; identifiering; mellanstadieelever; samarbete; intervjuer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER

  2. 2. "När tankarna springer före" : En kvalitativ studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; Sofie Österberg; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; högpresterande elever; specialpedagogik; differentierad undervisning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade begreppsintervjuer bidra med kunskaper om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning. I studien har fyra specialpedagoger och fyra speciallärare från sex olika kommuner i Mellansverige deltagit. LÄS MER

  3. 3. Vem ansvarar för matematiken? : en studie om arbetsuppgifter och samarbete gällande elever i matematiska svårigheter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Johansson; Markus Anhage; [2020]
    Nyckelord :Cooperation; mathematical difficulties; special education teacher; special educator; task assignment; Arbetsuppgifter; matematiksvårigheter; samarbete; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Det saknas forskning kring hur samarbetet mellan speciallärare och specialpedagoger kan se ut i matematik när båda professionerna samtidigt finns på en skola. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar arbetsuppgifterna för, samt samarbetet mellan, speciallärare och specialpedagog på en skola där båda professionerna är representerade. LÄS MER

  4. 4. Vad ska jag göra som specialpedagog? : En materiell-diskursiv analys av specialpedagogers uppdrag och yrkesroll i ett skolområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Helena Kullberg; [2020]
    Nyckelord :Material-discursive analysis; performative agent; principal´s role; special education teacher’s assignment and professional role; Materiell-diskursiv analys; performativ agens; rektors roll; specialpedagogens uppdrag och yrkesroll;

    Sammanfattning : Specialpedagogens uppdrag och yrkesroll har i många år uppmärksammats i forskningen, främst i förhållande till speciallärarens uppdrag och yrkesroll för att belysa likheter och skillnader. Denna studie har en ambition att bidra till att belysa vad som påverkar utformningen av en specialpedagogs uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. En språkutvecklande undervisningskärna : SFI-undervisningens ABC

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Risenfors; [2020]
    Nyckelord :Cognitive challenge and contextual support; evaluation; language oriented content teaching; linguistic and pedagogical vulnerability; scaffolding; SFI; special needs teacher; Kognitiv utmaning och kontextuellt stöd; kartläggning; SFI; speciallärare; språklig och pedagogisk sårbarhet; språkutvecklande undervisning; stödstrukturer;

    Sammanfattning : Det nu föreliggande examensarbetet har haft som syfte att undersöka och bidra med kunskap om hur några lärare beskriver språkutvecklande undervisning för elever inom SFI-undervisningen spår 1 och hur de beskriver att specialläraren med språk-, skriv- och läsutveckling kan fungera som stöd i det språkutvecklande arbetet. Undersökningen genomfördes på en SFI-utbildning på spår 1, med fyra lärare och fem undervisningsgrupper i kurserna A-D. LÄS MER