Sökning: "d- innehållsanalys och upplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden d- innehållsanalys och upplevelse.

  1. 1. Motivation inför studier : En kvalitativ studie om hur dans kan motivera skolarbete

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Melpomeni Mouratidou; [2022]
    Nyckelord :Dansträning; fritidsaktivitet; motivation; skolarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka studenters upplevelse av dansträning för att stärka sin motivation inför sina studier. Studien undersöker deltagarnas relation mellan dansträning och motivation för skolarbete och hur den relationen kan tolkas. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av att vårdas inom sluten psykiatrisk tvångsvård

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Evelina Sjöstrand; Desirée Sebastianson; [2019]
    Nyckelord :Ofrivillig; Patienter; Psykiatrisk vård; Tvång; Upplevelser;

    Sammanfattning : Sebastianson D, Sjöstrand E. Patienters upplevelser av att vårdas inom sluten psykiatrisk tvångsvård: En litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 hp. Malmö universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för Vårdvetenskap, 2019. LÄS MER

  3. 3. HBTQ-patienter i vårdmötet: en kvalitativ litteraturstudie om deras erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Florence Loubière; Elvira Salmina; [2018]
    Nyckelord :coming-out; erfarenheter; HBTQ; kunskap; patienter; sjuksköterskor; vårdmöte;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att ha en sexuell läggning eller könsidentitet som skiljer sig från normen innebär för individen att hen i vardagen bli utsatt för mikroaggressioner. Individen blir därför försiktig med att avslöja sin sexuella läggning eller könsidentitet. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av inkludering – av elever i behov av språkligt stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Ainalem; [2017]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; delaktighet; språkligt stöd i undervisningen; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : --Syfte och frågeställningar--Detta examensarbete syftar till att belysa lärares uppfattning om begreppet inkludering samt deras upplevelse och deras förutsättningar att arbeta med inkluderande undervisning med elever som är i behov av språkligt stöd i undervisningen.--Teoretisk förankring--Studiens teoretiska ansats utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv, vilken belyser betydelsen av samspel mellan lärare och elev. LÄS MER

  5. 5. Att leva med diabetes typ II : En studie baserad på vetenskapliga artiklar om patienternas upplevelse

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Hilda Fransson; Sandra Petersson; [2017]
    Nyckelord :Diabetes typ II; Hälso- och sjukvård; Kvalitativ; Patient; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ II ökar i alla delar av världen. Ökningen beror på att människor framförallt i västvärlden har valt att leva med en alltmer bekväm livsstil. Sjukdomen har inget bot utan behandlas med livsstilsförändringar. LÄS MER