Sökning: "d- ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden d- ledarskap.

  1. 1. The role of cultural differences in group formation in a public organisation’s work environment : A qualitative study based of the cleaning service industry in the public sector

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Magdalena Ir; [2023]
    Nyckelord :cultural differences; group formation; public organisation; work environment; management; kulturella skillnader; gruppbildning; offentlig organisation; arbetsmiljö; ledarskap;

    Sammanfattning : Abstract  Background   Demographic changes pose a challenge to the labour market as to how to wisely and effectively implement a diversity management policy. As the Statistics Sweden (n.d.) statistics for 2021 show, just over 90 000 people migrated to Sweden. LÄS MER

  2. 2. Lean-Agile organization in test facilities and workshops

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jacob Kvarnmarker; Max Lorentzon; Linus Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :agile; implementation; research and development; change management; corporate culture;

    Sammanfattning : Introduction: This study was conducted at Volvo Cars’ R&D division to investigate how test facilities and workshops can implement an agile way of working. Three departments with different levels of agile implementation were therefore investigated to fulfill our purpose. LÄS MER

  3. 3. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Polariseringens påverkan på democratic backsliding i USA

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olle Lekberg; [2022]
    Nyckelord :democratic backsliding; USA; Donald trump; polarisering; politiskt ledarskap; politiska institutioner; sociala strukturer och politiska koalitioner; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Global liberal democracy is turning in on itself, both in terms of quality and quantity. Although instead of imploding due to a coup d’état, incremental erosion of democracy is the new norm. This is more commonly known as democratic backsliding and scholarly agreement points to polarization as an underlying cause. Since 2016 the U. LÄS MER

  5. 5. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Erika Elgaard; [2022]
    Nyckelord :Autism; sensory effect; school enviroment; social effect; stigma; adolescent; Autism; Sensorisk påverkan; Skolmiljö; Social påverkan; Stigma; Ungdom;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER