Sökning: "d- möte"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden d- möte.

  1. 1. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Botström; Anna Klingsell; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; The Simple View of Reading; Skrtic; avkodningssvårigheter; identifiering; mellanstadieelever; samarbete; intervjuer; tematisk analys;

    Sammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER

  2. 2. Lärobokstext i sfi-undervisning på D-nivå : en studie av hur väl texter i sfi-läromedel förbereder eleven inför möte med det svenska samhällets texter efter avslutad sfi-undervisning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Anna Grytzell; [2016]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag undersökt tre texter ur läromedel på sfi-utbildningens D-nivå för att se hur väl texternas utformning är upplagda för att hjälpa eleven att nå målet att kunna läsa och förstå främst klarspråksanpassad text i det svenska samhället efter avslutad sfi-utbildning. Jag har undersökt texterna med hjälp av lexikogrammatisk textanalys och Klarspråkstestet samt tittat på dem utifrån litteratur om hur lärobokstext traditionellt är utformad. LÄS MER

  3. 3. Två skolvärldars möte. En institutionsskolas fysiska integrering med en kommunal grundskola i ett inkluderande perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Abelius; [2012-11-27]
    Nyckelord :samarbete; delaktighet; gemenskap; integrering; inkludering; kategoriskt-relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka rektorers och lärares uppfattningar om hur en institutionsskola för elever med rörelsehinder och en kommunal skolas värld gestaltar sig i nuläget med tanke på delaktighet, samarbete och gemenskap i en för dem gemensam skola samt vilka framtidsvisioner som finns. Problemformulering: • Hur möts de båda världarna i nuläget i det praktiska vardagsarbetet? • Vilka framtidsvisioner finns? Teorianknytning Examensarbetet knyter an till det kategoriska och till relationella perspektivet som framställts av Persson (2003). LÄS MER

  4. 4. Mödrahälsovård i förort. Barnmorskan i mötet med invandrare.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åse Jagner; [2011-02-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vård av gravida är en internationell angelägenhet. Barnmorskan har i sitt yrke ansvar för att vara kunskapsförmedlare och stödja kvinnor i livets olika skeden. Att möta invandrarkvinnor med speciella risker och vårdproblem ställer krav på barnmorskans kompetens. LÄS MER

  5. 5. Konflikt - Givande eller Fördärvande? : En studie om projektledares och ScrumMasters syn på intragruppkonflikter

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Frida Johnsson; Ameli Björling; [2011]
    Nyckelord :Intragruppkonflikt; interaktionistiskt konfliktperspektiv; konflikt; prestation; projektledare; projektgrupp; ScrumMasters;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att beskriva samt jämföra på vilket sätt projektledare och ScrumMasters ser på intragruppkonflikter utifrån det interaktionistiska perspektivets karaktäristiska drag. Det interaktionistiska perspektivets karaktäristiska drag är (1) intragruppkonflikter kan inverka positivt (såväl som negativt) på en grupps prestation samt (2) det finns situationer då intragruppkonflikter bör uppmuntras. LÄS MER