Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sjuksköterskors stigmatiserade attityder i mötet med patienter med HIV/AIDS : En litteraturöversikt med kvantitativ ansats

    M1-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Filippa Johansson; Stina Knutsson; [2024]
    Nyckelord :Human immunodeficiency virus; Nurse; Nursing; Stigmatization; Humant immunbristvirus; Omvårdnad; Sjuksköterska; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Blodsmitta sprids mellan personer från blod eller slemhinna via kontaminerade injektioner, blodprodukter eller stickskador. Sjukdomar som humant immunbristvirus (HIV), acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) och Hepatit A, B, C och D. HIV-infektion drabbar immunförsvaret och är en kronisk diagnos. LÄS MER

  2. 2. Stigmatiseringens konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd : En scoping study

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Linnéa Franck; [2023]
    Nyckelord :AST; biopsychosocial perspective; discrimination; social exclusion; stigmatization; labeling; AST; biopsykosocialt perspektiv; diskriminering; social exkludering; stigmatisering; stämpling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stigmatisering har påtagliga negativa konsekvenser för individer inom autismspektrumtillstånd (AST). De har ett beteende som stämplas som normbrytande eftersom de inte följer de sociala normerna. LÄS MER

  3. 3. Sensorisk och social påverkan : - autistiska ungdomars skolupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Erika Elgaard; [2022]
    Nyckelord :Autism; sensory effect; school enviroment; social effect; stigma; adolescent; Autism; Sensorisk påverkan; Skolmiljö; Social påverkan; Stigma; Ungdom;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Elgaard, Erika (2022). Sensorisk och social påverkan - autistiska ungdomars skolupplevelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Att stå upp för sin rätt– är det värt det? : En intervjustudie med elever som har dövhet eller hörselnedsättning om self-advocacy i övergången till gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Rikardsson; [2021]
    Nyckelord :Deaf hard of hearing d hh ; self-advocacy; identity; school transition; mainstream school; Dövhet hörselnedsättning d hns ; self-advocacy; identitet; övergång till gymnasiet; transition; reguljär skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om under vilka omständigheter elever med dövhet eller hörselnedsättning (d/hns) utövar self-advocacy i övergången från högstadiet till gymnasiet. Self-advocacy innebär att individen står upp för sina behov och påverkar sin omgivning för att få likvärdiga förutsättningar till delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Can Access to Fast Internet in Africa Promote HIV Awareness and Prevention? - Evidence from Nigeria

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Marie Helen Günther; [2020]
    Nyckelord :HIV Awareness; HIV Prevention; Internet; Submarine Cables; Nigeria;

    Sammanfattning : Can access to the global Internet improve health behaviour and outcomes in Africa? Providing health-related information through the Internet - free of charge, tailored specifically to patients' needs and accessible from anywhere, anytime - has proven to enhance users' mental and physical wellbeing in numerous researched cases. However, little is known about this relation in developing countries, where fast and internationally connected Internet arrived only a decade ago. LÄS MER