Sökning: "d-uppsats ekonomi kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden d-uppsats ekonomi kvantitativ.

  1. 1. Redovisningsproblematik i gruvbolag noterade på stockholmsbörsen - en praxisstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :David Åsenlund; Martin Hammarsten; [2014]
    Nyckelord :full cost; successfull efforts; gruvindustri prospektering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Redovisningsproblematik i gruvbolag noterade på stockholmsbörsen – en praxisstudie Nivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: David Åsenlund och Martin Hammarsten Handledare: Arne Fagerström Datum: Maj 2014 Syfte: Syftet med denna studie är att ge en bild av hur gruvföretag noterade på Stockholmsbörsen tar sig an valmöjligheter som finns i nuvarande redovisningsstandarder. För att kunna ge en bild identifieras faktorer som påverkar redovisningspraxis. LÄS MER

  2. 2. Värderelevans i svenska fastighetsbolags redovisning : En repetitiv studie av Bengt Bengtssons forskning

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Billstam; Madeleine Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :Värderelevans; Fastighetsbolag; IAS 40; Samvariation;

    Sammanfattning : Titel: Värderelevans i svenska fastighetsbolag – en repetitiv studie av Bengt Bengtssons forskningNivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomi Syfte: Syftet med detta examensarbete är att utföra en repetitiv studie av Bengt Bengtssons doktorsavhandling ”Redovisningens värderelevans i svenska fastighetsbolag före och efter införandet av IAS 40”. Bengtssons forskning slutar i mars 2007 och då tar denna studie avstamp för att undersöka vidare om samma slutsatser kan dras under perioden april 2007 fram till mars 2013. LÄS MER

  3. 3. Vägen till framgång – utifrån företagsledarnas perspektiv: en statistisk analys av Framförföretagen i Gästrikland

    Magister-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Veronika Larsson; Larisa Glazkova; [2012]
    Nyckelord :success; management; business; result; profit; companies; Framgång; ledning; verksamhet; resultat; lönsamhet; företag;

    Sammanfattning : Title: The way to success Level: Final assignment for a Master’s Degree in Business Administration Authors: Larisa Glazkova and Veronika Larsson Supervisor: Jonas Kågström Date: 2011 – January Aim: Many companies are started each year, but only some of them are successful and generate worthwhile profits. Many new companies do not survive the first few years. LÄS MER

  4. 4. Träpellets: en växande affärsmöjlighet : Produktion av träpellets i Brasilien för export till Europa

    Magister-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Susanna Tosterud; [2012]
    Nyckelord :Pellet market; Brazil; export; market research; bioenergy.; Pelletsmarknad; Brasilien; export; marknadsundersökning; bioenergi.;

    Sammanfattning : Titel: Träpellets: en växande affärsmöjlighet Produktion av träpellets i Brasilien för export till Europa Nivå:        D-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare:             Susanna Tosterud Handledare:                      Jonas Kågström Datum:                           2012 – Juni Syfte:                                                    Syftet med denna studie är att undersöka de ekonomiska förutsättningarna som finns att tillverka pellets i Brasilien för export till Europa. Metod:       Studien har använt en kvalitativ metodansats där datainsamlingen för empiriavsnittet består främst av semistrukturerade öppna intervjufrågor, som skickades till respondenterna via mejl. LÄS MER

  5. 5. CoDriver : Handledarens kunskap som villkor för effektiva introduktionsprogram i arbetslivet

    Magister-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Per Angemo; [2011]
    Nyckelord :introduktionsprogram; grupprocesser; ledarskap; prestation; rekrytering;

    Sammanfattning : ABSTRACT Titel: CoDriver - Handledarens kunskap som villkor för effektiva introduktionsprogram i arbetslivet Nivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Per Angemo Handledare: Agneta Sundström Datum: 2011 – maj   Syfte: Mot bakgrund av att det idag finns behov av att låta nyanställda få ta tid att gå igenom ett introduktionsprogram syftar denna fallstudie till att undersöka följande frågeställningar: 1) Hur arbetar organisationer i dag med planering, genomförande och uppföljning av introduktionsprogram i samband med rekrytering? samt 2) Hur kan en ökad kunskap kring prestationsvillkor, grupprocesser och ledarskap förändra en organisations syn på introduktionsprogrammets vikt, planering, genomförande och uppföljning? Metod: Undersökningen har genomförts i formen av en fallstudie. Inom ramen för fallstudien har i första hand genomförts fokusgrupper. LÄS MER