Sökning: "d-uppsats lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden d-uppsats lärande.

  1. 1. Poängen med en-till-en? : Sex lärares uppfattningar av den personliga datorns roll i lärprocessen

    Magister-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Lars Johannesson; [2011]
    Nyckelord :en-till-en; dator; förändring; lärprocess; undervisning; fenomenologi; fenomenografi;

    Sammanfattning : HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i Jönköping D-uppsats Vårterminen 2011 SAMMANFATTNING Lars Johannesson Poängen med en-till-en? Sex lärares uppfattningar av den personliga datorns roll i lärprocessen. Antal sidor: 40 En trend i skolans teknikutveckling är en-till-en, vilket innebär att varje elev får en egen bärbar dator att dis-ponera för skolarbete. LÄS MER

  2. 2. Olikhet - som bär Fyra pedagoger i grundskolans år 1 och 6 talar om inkludering

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Grönberg; [2011]
    Nyckelord :delaktighet; inkludering; integrering; mångfald; samsyn; stödinsatser; variation;

    Sammanfattning : SammanfattningMalmö Högskola Skolutveckling och ledarskap Anna Grönberg D-uppsats 39 sidor Handledare: Birgitta Lansheim Examinator: Lotta Andersson Nyckelord: delaktighet, inkludering, integrering, mångfald, samsyn, stödinsatser, variation Inom skolan är vi ofta överens om att vi ska ha en skola för alla, där var och en har rätt till lärande och delaktighet. Däremot finns det olika tolkningar av hur skolan ska utformas för att betraktas som inkluderande. LÄS MER

  3. 3. Elevers delaktighet i upprättandet av individuella utvecklingsplaner/individuella studieplaner

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :AnneLie Bäckström Nässlander; Catharina Lindkvist; [2008]
    Nyckelord :individuella utvecklingsplaner; individuella studieplaner; delaktighet; gymnasieskolan; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : I våra arbeten som lärare inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan stöter vi ofta på debatten om hur individuella utvecklingsplaner ska utarbetas tillsammans med våra elever. Vi har valt att göra en jämförande studie hur elever inom gymnasie- och gymnasiesärskolan upplever delaktighet i upprättande av individuell utvecklingsplan/individuell studieplan och hur vi som lärare kan underlätta så att elever ska kunna förstå, påverka och känna sig delaktig i sin individuella utvecklingsplan/individuell studieplan. LÄS MER

  4. 4. Läxors betydelse för elevers lärande : En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läxors betydelse för elevers lärande

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agneta Nordén; Gunilla Lundmark; [2008]
    Nyckelord :läxor; lärande; kunskapssyn; fenomenologi; fenomenografi;

    Sammanfattning : Högskolan i Jönköping D-uppsats Högskolan för lärande Lärande och kommunikation, HLK 91-120 hp Abstract ________________________________________________________ Gunilla Lundmark och Agneta Nordén Läxors betydelse för elevers lärande En fenomenografisk studie av lärares uppfattningar av läxors betydelse för elevers lärande. År 2008 Antal sidor: 34 ______________________________________________________________________ Läxor är ett ämne som ofta diskuteras och som många har åsikter om. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriella skapelseberättelser : skisser från tidiga skeden i företags etableringsprocesser

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Olof Wängsäter; [2006]
    Nyckelord :Entreprenörskap; idéutveckling; småföretag; företags etableringsprocesser; berättelser; entreprenöriellt lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsarbetet bygger på 21 PM-arbeten från en högskolekurs i entreprenörskap där studenterna fått i uppgift att intervjua en entreprenör och komma tillbaka med en skapelseberättelse värd att berätta. PM-arbetet bygger på tre frågeställningar som bildar stommen i intervjuarbetet: 1. Hur fick entreprenören sin idé? 2. LÄS MER