Sökning: "dagens skolsituation"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden dagens skolsituation.
1. Tyst i klassen!? : - en studie om tysta och tillbakdragna elever i dansundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : ”Tyst i klassen” säger läraren och förväntar sig ett klassrum där lugn och stillhet råder, men hur aktuell är egentligen detta uttryck idag? Till skillnad från för några årtionden sedan så har det sociokulturella lärandeperspektivet, där grupparbete och samtal i helklass ofta är vägen till lärande, fått allt mer plats i skolvärlden. Detta medför att en elev i dagens skola behöver vara bekväm med att tala inför en grupp och arbeta på ett sätt som innebär att verbalt kunna uttrycka sina tankar och resonemang för andra. LÄS MER
2. ADHD DIAGNOS - VAD HÄNDER SEN? : 3 kvinnliga elevers uppfattning om stöd och hjälp inom gymnasieskolan
M1-uppsats, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : 3 % av befolkningen har så stora koncentrationssvårigheter eller stunder med förlorad kontroll att det benämns som en funktionsnedsättning – ADHD. I dagens skola är det allt vanligare med elever som har problematik och olika diagnoser. Om en elev på grund av t.ex. LÄS MER
3. Mobboffers lidande : En studie om mobbning och samhällsmisslyckande
Magister-uppsats, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om mobbningen kan påverka hälsa och livskvalitet hos de drabbade. I studien ingick sju personer som utsattes för kränkande behandlingar under sin skolgång. LÄS MER
4. En pinsam upplevelse?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår projektredogörelse var att skapa en teaterföreställning utifrån ungdomars tankar om sex- och samlevnad. För att teaterföreställningen skulle beröra ämnen som var relevanta för vår målgrupp delade vi ut ett frågeformulär i en gymnasieklass och har efter deras svar skapat vår gestaltning. LÄS MER
5. Nyanlända elevers förkunskaper : En studie om lärarens förhållningssätt gentemot nyanlända elevers förkunskaper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån en kvalitativ forskningsmetod med hjälp av observationer och semistrukturerade intervjuer undersöka sex olika lärares uppfattning om nyanlända elevers förkunskaper så att läraren kan främja nyanlända elevers skolutveckling. Hur förhåller sig lärarna till de nyanlända elevernas förkunskaper i sin undervisning och i sitt resonemang? Vårt resultat visar att det inte är självklart att alla lärare arbetar för att ta tillvara på de nyanlända elevernas förkunskaper i sin verksamhet. LÄS MER