Sökning: "dagliga leken"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden dagliga leken.

  1. 11. Högläsningens betydelse - En studie om pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Westgaard; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Högläsning; Literacy; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Av egen yrkeserfarenhet vet jag att pedagoger ser olika på vikten av högläsning samt att det till stor del är högläsningen som faller bort i verksamheten av olika anledningar. Jag blev nyfiken på att undersöka vad detta beror på och på så sätt blev syftet med denna studie att studera pedagogernas syn på högläsningens betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. Att arbeta språkutvecklande i heterogent språkliga barngrupper. : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustafsson Kristina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att söka förståelse för förskollärares reflektioner och strategier kring språkutveckling i heterogent språkliga bargrupper. I forskning framhävs vikten av att det finns en positiv inställning och attityd till flerspråkighet i samhället och att barn får använda sig av sina olika språk som resurs i förskolans aktiviteter. LÄS MER

  3. 13. "Hur mycket matematik du ser handlar bara om hur medveten du är" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av undervisning i matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Beckman; David Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Matematik; förskola; undervisning; fenomenologi; läroplan; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fenomenologisk ansats utforska hur förskollärarna uppfattar matematikundervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Den lille själens ärr : En vetenskaplig essä om barn med krigserfarenhet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Milica Pavlovic; [2020]
    Nyckelord :war experience; play; safety; important adults; trauma awareness; krigserfarenhet; lek; trygghet; viktiga vuxna; traumamedvetenhet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med krigserfarenhet på förskolan och inleds med två berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemman som uppstår är kopplade med tredje berättelsen som är mina egna upplevda krigsminnen. LÄS MER

  5. 15. Lek och undervisning i förskolan : En studie av förskollärares uppfattningar om leken i den dagliga undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Jonsson; Josefine Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Förskollärare; Lek; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att belysa åtta förskollärares uppfattningar om leken i relation till den dagliga undervisningen i förskolan. Hur beskriver förskollärare att undervisningen kommer till uttryck i förskolan och hur uppfattar förskollärarna relationen mellan lek och undervisning? Tidigare forskning visar att undervisningsbegreppet i förskolan tolkas på olika sätt av förskollärare och att undervisningen kan ske både spontant och vid målstyrda aktiviteter. LÄS MER