Sökning: "dagligvaror internet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden dagligvaror internet.

  1. 1. En analys av möjligheten att påverka konsumenters beteende till att acceptera en längre leveranstid, till förmån för mer hållbara transporter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Nilsson; Elsa Hall Andreasson; [2021-06-30]
    Nyckelord :E-handel; leveranstid; konsumentbeteende; motivation; B2C; värderingsstyrd handel; hållbarhet;

    Sammanfattning : Som en följd av den tekniska utvecklingen har e-handeln ökat kraftigt och omsättningen har mångdubblats under det senaste decenniet. Den ökade e-handeln har lett till lägre fyllnadsgrader och mindre effektiva rutter. Detta har i sin tur resulterat i ökade utsläpp och en större miljöpåverkan. LÄS MER

  2. 2. E-handel av dagligvaror : Varför tillämpas det inte mer?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elna Andersson; Johan Ekman; [2018]
    Nyckelord :e-commerce; convenience goods; consumer behaviour; buying behaviour; E-handel; dagligvaruhandeln; konsumentbeteende; köpbeteende;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen har lett till en stor förändring kring hur konsumenter utför sina köp. I många branscher, exempelvis detaljhandeln, är e-handeln väldigt förekommande och börjar bli allt vanligare inom dagligvaruhandeln. LÄS MER

  3. 3. Skräddarsydd kommunikation : Hur miljövänliga transporter bör kommuniceras enligt e-handelskonsumenten.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Carlsson; Grahn Selma; [2017]
    Nyckelord :Communication; format; incentives; obstacles; e-commerce; ecommerce consumer; environmentally friendly transportation; green marketing; sustainability; Kommunikation; format; drivkrafter; hinder; e-handel; e-handelskonsument; miljövänligare transporter; grön marknadsföring; hållbarhet;

    Sammanfattning : Handel via internet har vuxit i rekordfart vilket har lett till fler hemleveranser och därmed fler transporter. Samtidigt ökar behovet av att minska konsumtionens klimatpåverkan. Symboler har varit ett frekvent använt verktyg för att förmedla produkters miljöpåverkan. LÄS MER

  4. 4. Barriers to adopting e-grocery : Focus on user experience

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natalie Harris; Mikael Holvik Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :E-Grocery; E-Commerce; Online food retailing; Swedish food retailing; barriers to adopting e-grocery; user experience; human-computer interaction; E-Dagligvaruhandel; E-handel; mathandel på nätet; Svensk mathandel; barriärer till e-dagligvaruhandel; användarupplevelse; Människa–datorinteraktion;

    Sammanfattning : Electronic commerce is a relatively new concept compared to other Internet applications. Theconcept has grown fast to cover a wide range of products and services and practiced in severalparts of the world. The process of buying and selling Fast Moving Consumer Goods, food andother necessities online is referred to as electronic grocery. LÄS MER

  5. 5. E-handel av dagligvaror : En undersökning kring konsumentens attityd

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonatan Lindgren; Joey Kristoffer Pousette; [2013]
    Nyckelord :dagligvaror; e-handel; konsumentköpbeteende; attityder;

    Sammanfattning : Branschen för e-handel av dagligvaror i Sverige uppvisar idag en negativ tillväxt och endast en marginell andel svenskar har någon gång handlat dagligvaror på internet. Tidigare forskning har visat att attityder är tillförlitliga för att förutspå individens köpbeteende. LÄS MER