Sökning: "dagligvarubutik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet dagligvarubutik.

  1. 1. Att lyckas på landsbygden : Marknadsvillkor och marknadsföringsbeslut i dagligvarubutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jenny Ivarsson; Pauline Ljungquist; [2019]
    Nyckelord :competition; marketing mix; performance; retail grocery store; countryside; rural area; inshopping; outshopping; konkurrens; marknadsmix; ekonomisk prestation; dagligvaruhandel; landsbygd; inshopping; outshopping;

    Sammanfattning : Förändrade marknadsvillkor för landsbygden med minskande befolkningsmängd och ökande konkurrens från fysiska och digitala aktörer har lett till att var femte dagligvarubutik på den tätortsnära landsbygden har försvunnit det senaste decenniet. För att möta förändringen ställs det högre krav på butikernas marknadsföring för att nå lönsamhet. LÄS MER

  2. 2. Corporate Social Responsibility : En fallstudie på två svenska dagligvarubutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Frida Dahlström; Emmie Eklund; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Dagligvarubutik;

    Sammanfattning : Idag står människans matkonsumtion för 1⁄4 av klimatpåverkan med konsekvenser som övergödning, arter utrotas och jordens resurser belastas allt mer. I denna frågan är Sverige inga förebilder och om hela jordens befolkning skulle leva som Sverige skulle det behövas 4,2 jordklot. LÄS MER

  3. 3. Ledstjärnan i vårt arbete : En studie om kulturstyrning i en hierarkisk organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Åsa Stareborn; Emil Carlson; [2016]
    Nyckelord :Organisationskultur; Kulturstyrning; Formell styrning; Hierarki;

    Sammanfattning : Organisationskultur är ett omdiskuterat ämne som på senare tid skapat ett växande intresse inom organisationsstyrning. Det råder dock delade meningar om huruvida organisationskultur går att påverka eller ej. LÄS MER

  4. 4. ”Slut i hyllan”– En studie om den interna kommunikationen och beslutsfattandets roll för produkttillgängligheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Denny Crona; Victor Jönsson; [2014]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; beslutsfattande; internkommunikation; meningsskapande; produkttillgänglighet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Det finns idag omfattande forskning om försörjningskedjans roll för produkttillgängligheten (Aastrup & Kotzab, 2010; Corsten & Gruen, 2003; Grant & Fernie, 2008; Trautrims et al. 2010). Dessvärre är forskningen på butiksnivå och ”de sista 20 metrarna” mindre uppmärksammad. LÄS MER

  5. 5. Den osminkade sanningen -En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Peder Eklöv; Johanna Karp; Tomas Runeman; [2012-02-08]
    Nyckelord :ABC-kalkyl; Activity Based Costing; Värdekedja; Value Chain; Svinn; ;

    Sammanfattning : Titel: Den osminkade sanningen - En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln Bakgrund och problem: Svinn i detaljhandeln innebär problem för lönsamheten i detaljhandelns organisationer. Om en fullständig kostnadskalkyl görs på en avdelning i detaljhandeln som idag är lönsam, framstår avdelningen därefter fortfarande som lönsam? Syfte: Syftet med studien är att, med hjälp av en kalkyl, göra en analys på lönsamheten på en sminkavdelning i en dagligvarubutik, samt att jämföra detta resultat med liknande underlag från en jämförbar butik. LÄS MER