Sökning: "dagligvaruhandel i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden dagligvaruhandel i sverige.

  1. 1. Vilken matbutik väljer du? : En kvantitativ studie om konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Eriksson; Philip Ljung; [2023]
    Nyckelord :Konsumentens beslutsresa; konsumentbeteende; varumärkeslojalitet; prisbild; dagligvaruhandel.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel. Detta genom att undersöka hur konsumentens beslutsresa ser ut samt effekten av varumärkeslojalitet och prisbild i valet av matbutik. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljön inom dagligvaruhandeln under Covid-19 : - En kvalitativ intervjustudie med arbetsledare och skyddsombud

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Stephanie Cavieres Valencia; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Arbetstagare; Dagligvaruhandel; Mataffär; Covid-19 pandemi;

    Sammanfattning : Inledning: När Covid-19 pandemin bröt ut var det ett flertal yrken och därmed även dess arbetsmiljö som påverkades på grund av restriktioner för att minska på smittspridningen. För de arbetstagare som ansågs ha ett samhällsviktigt arbete innebar det trots rekommendation om att arbeta hemifrån att de tvingades arbeta på sina respektive arbetsplatser. LÄS MER

  3. 3. Personaliserad marknadsföring inom dagligvaruhandel online i EU : En kvalitativ studie om hur svenska och tyska konsumenter uppfattar personaliserad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emelie Vedin; Mina Doderovic; [2023]
    Nyckelord :Personalized marketing; Perception; Online grocery stores; Sweden; Germany; GDPR.; Personaliserad marknadsföring; Uppfattning; Dagligvaruhandel online; Sverige; Tyskland; GDPR.;

    Sammanfattning : Personaliserad marknadsföring är betydelsefullt för e-handeln och dess framgång. “Personaliserad marknadsföring definieras som att designa och leverera skräddarsydda produkter och tjänster till enskilda kunder, personaliserad marknadsföring innebär med andra ord differentierade erbjudanden för enskilda kunder” (Chandra, Verma, Marc Lim, Kumar & Donthu 2022, s. LÄS MER

  4. 4. Service Recovery i Obemannade Butiker : Företags hantering av service recovery strategier i obemannade butiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Rebecca Grund; Ella Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Service recovery; unmanned stores; self-service technology; service failure; customer loyalty; Service recovery; obemannade butiker; självserviceteknologi; servicemisslyckande; kundlojalitet;

    Sammanfattning : Det nya affärskonceptet obemannade butiker medför både möjligheter i form av tids och kostnadsbesparingar för kund och företag, men även svårigheter i form av bristfällig kunskap samt oprövad teknik. Traditionellt sett använder sig företag av service recovery strategier för att åtgärda ett servicemisslyckande. LÄS MER

  5. 5. Dagligvaruhandelns effektiva och hållbara e-handel : Förslag på hantering av sista milen alternativ för ehandel

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Philip Norrbrink; Villiam Olander; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; grocery; last mile; logistics; q-commerce; rare shopping; retail; sustainability.; Dagligvaruhandel; detaljhandel; e-handel; hållbarhet; logistik; q-handel; sista milen; sällanköpshandel;

    Sammanfattning : Abstract Purpose – The purpose of the study is to explore which possible last mile alternativesare beneficial for the development of the grocery trade in e-commerce. The deliveryalternatives will have a strong focus in that the last mile deliveries are optimized,efficient and sustainable. LÄS MER