Sökning: "dagligvaruhandel lågpris"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden dagligvaruhandel lågpris.

  1. 1. Lidls etablering i Umeå : En butik med framtidsutsikter?

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Henrik Brunström; Johan Domeij; [2009]
    Nyckelord :Dagligvaruhandel; Lidl; lågpris; Umeå; dagligvaruinköp;

    Sammanfattning : I dagens samhällsklimat är priset något som tas mer och mer i beaktande. Aspekter så som miljöpåverkan och produktkvalité är fortfarande viktiga men priset tenderar ändå att vara den viktigaste faktorn. Det är därför inte särskilt förvånande att observera Lidls expansion över Europa de senaste åren. LÄS MER

  2. 2. Samarbetet mellan leverantör och dagligvaruhandel vid tillverkning av EMV : en studie av EMV på den svenska mejerimarknaden

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Annika Svennung; [2008]
    Nyckelord :egna märkesvaror; mejeri; dagligvaruhandel; kontrakt;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln befinner sig i en hård konkurrenssituation. Det gäller att locka konsumenter till kedjornas butiker, och framförallt få dem att bli trogna kunder. Detta har lett till att livsmedelskedjorna antagit ett antal strategier för att stärka konkurrensförmågan. En av dessa är EMV, Egna Märkesvaror. LÄS MER

  3. 3. Shop-in-shop som positioneringsverktyg i dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas C Kozub; Peter Johansson; [2007]
    Nyckelord :Shop-in-Shop; Marknadsmix; Positionering; Dagligvaruhandel; Fallstudie; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att göra en studie av shop-in-shop-konceptet inom dagligvaruhandeln, och att se om konceptet påverkar positioneringen. Metod: En explorativ fallstudie, kvalitativa intervjuer och besök i butikerna ligger som grund för den empiriska datan, analysen och resultatet. LÄS MER

  4. 4. Dagligvaruhandelns Ekonomistyrning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Valetin Marku; Per-Henrik Persson; [2006]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; verksamhetsstyrning; handel; dagligvaruhandel; budget; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Kedjor som äger sina egna butiker har en mer centraliserad styrning är butiker som ägs av handlare men ändå tillhör en kedja. De väletablerade butikskedjorna ICA, Coop och Axfood har en något mer modern styrning än de nyetablerade lågprisbutikerna Netto och Lidl. LÄS MER

  5. 5. Hotet utifrån : utländska lågprisaktörers etablering på den svenska dagligvarumarknaden

    Magister-uppsats, Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Michaela Johansson; [2006]
    Nyckelord :Lågpris; Dagligvaruhandel; Konkurrens; Etablering;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för dagligvaror har länge varit ohotat och några få aktörer har varit dominerande. Under senare år har dock konkurrensen ökat i och med att nya utländska lågprisaktörer har börjat etablera sig i Sverige. Denna etablering har lett till att de stora svenska aktörerna har agerat och en prispress har börjat. LÄS MER