Sökning: "dagligvaruhandeln sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden dagligvaruhandeln sverige.

  1. 1. Plastanvändning under transporter inom dagligvaruhandeln - En fallstudie av Johan i Hallen & Bergfalk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Börjesson; Mattis Widell; [2023-09-01]
    Nyckelord :cirkulär ekonomi; återanvändbar plast; engångsplast; plast under transport; plastförpackningar.;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en kvalitativ fallstudie hos grossisten Johan i Hallen & Bergfalk och behandlar ämnesområdet plastanvändning under transporter. Uppsatsen problematiserar faktumet att behovet av plast kommer att öka i framtiden, samtidigt som det förekommer ökade kravställningar att arbeta mot en cirkulär ekonomi. LÄS MER

  2. 2. Snabba godståg : En tidtabellsanalys i hastighetens betydelse för överflyttning av gods från väg till järnväg

    Master-uppsats, KTH/Transportplanering

    Författare :Eric Wibing; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Pandemier, krig och klimatlarm omvälver samhället och vårt levnadssätt genom sinakonsekvenser. När dessa konsekvenser ska mötas är frågan om lösningen ska vara ny ellerfinnas i det befintliga. Drivmedelspriserna blir en politisk fråga samtidigt som utsläppen skaminska. LÄS MER

  3. 3. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  4. 4. Vilken matbutik väljer du? : En kvantitativ studie om konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Eriksson; Philip Ljung; [2023]
    Nyckelord :Konsumentens beslutsresa; konsumentbeteende; varumärkeslojalitet; prisbild; dagligvaruhandel.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel. Detta genom att undersöka hur konsumentens beslutsresa ser ut samt effekten av varumärkeslojalitet och prisbild i valet av matbutik. LÄS MER

  5. 5. Hur kan resistens i varuflödeskedjan förbättra servicegraden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Jakobsson; Therese Issa; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varuflödeskedjor har efter covid-19 pandemins utbrott upplevt stora störningar i flödet.Dagligvaruhandeln fick erfara extrema konsumentbeteende som innebar bunkring ochpanikköp. Dessutom kombinerades detta med råvarubrist och långa ledtider hos leverantörersom ledde till stora förseningar. Detta medförde även en försämrad servicegrad. LÄS MER