Sökning: "dagligvaruhandlare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet dagligvaruhandlare.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. How Relationship Marketing can Improve the Value Proposition and Increase the Sales of Organic Food : A Single Case Study Exploring How Different Actors in the Food Industry Can Implement Marketing Strategies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Angela Bayat Sahil; Maja Holmén; [2023]
    Nyckelord :Relationship marketing; Organic food; Value proposition; Marketing strategies; Product sales; Sustainability; Relationsmarknadsföring; Ekologiska livsmedel; Värdeerbjudande; Marknadsföringsstrategier; Försäljning; Hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, organic food sales in Sweden have experienced a decrease in sales, opening up new challenges and opportunities for various actors within the food industry. The Swedish food industry works extensively with sustainability and aims to foster a sustainable food system. LÄS MER

  3. 3. En studie om privatpersoners säkerhetsmedvetande gällande internetköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Simon Rydvall; Sakeria Kaysa Ahmed; [2022]
    Nyckelord :Internet; e-handel; hot; säkerhet; secure online payment;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utveckla kunskapen kring de hot som finns på internet, samt att förstå privatpersoners säkerhetsmedvetande vid internettransaktioner. För att uppfylla detta syfte besvarar studien följande tre frågor: hur hanteras privatpersoners kreditkort på internet? hur ser privatpersoners säkerhetsmedvetande ut? och vad gör e-handelsföretag för att skydda privatpersoners data och kreditupplysningar? Datainsamlingen har genomförts med hjälp av en enkätundersökning, två telefonintervjuer samt en litteraturstudie. LÄS MER

  4. 4. Dynamics in the Swedish Grocery Retail Industry : The current landscape, challenges and levers in distribution for Swedish grocery retailers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erhan Kayhan; Leo Rönnbäck; [2019]
    Nyckelord :Grocery retail; E-grocery; E-commerce; Distribution channels; Distribution challenges; Omni-channel; Brick and mortar; Click and Collect; Home Delivery; Dagligvaruhandel; E-dagligvaruhandel; E-handel; Distributionskanaler; Distributionsutmaningar; Omni-channel; Fysiska butiker; Click and Collect; Hemleverans;

    Sammanfattning : There is a significant transformation taking place in today’s retail landscape with the increasing adoption of digital technologies in society. Customers are finding new purchasing habits and retailers are exploring different channels to serve customers in. LÄS MER

  5. 5. Big Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Agerhäll; Christian Schultz; [2018-06-25]
    Nyckelord :Dagligvaruhandel; Big Data; Artificiell intelligens; e-handel; maskininlärning;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. LÄS MER