Sökning: "dagligvarumarknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet dagligvarumarknaden.

  1. 1. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  2. 2. How does the perception of food waste and its root causes differ on different levels within a grocery retail organization? : A case study

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Max Wimby; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis revolves around the root causes to food waste and how they are perceived, interpreted and viewed upon on two different levels within a major grocery retail organization. A case study has been performed at Organization X which is a major actor on the Swedish grocery retail market. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar demografi förekomsten och andelen omsättning i olika butikssegment? : En ekonomisk studie av dagligvaruhandeln

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Joakim Wirén; Johanna Green; [2019]
    Nyckelord :non-durable goods; demographics; segments; logit; average marginal effects; establishment; Dagligvaruhandel; demografi; butiksegment; logit; genomsnittliga marginaleffekter; etablering;

    Sammanfattning : För att beslutsfattare och dagligvaruaktörer ska kunna fatta välgrundade beslut vid etablering av nya butiker är det viktigt att känna till hur demografiska faktorer påverkar dagligvarumarknaden. I denna uppsats analyserar vi med data för 2016 hur demografiska faktorer påverkar förekomsten av olika butikssegment på lokala marknader i Sverige samt hur demografi påverkar butikssegmentens omsättningsandelar. LÄS MER

  4. 4. Big Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Agerhäll; Christian Schultz; [2018-06-25]
    Nyckelord :Dagligvaruhandel; Big Data; Artificiell intelligens; e-handel; maskininlärning;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. LÄS MER

  5. 5. Mervärden i livsmedelsprodukter : en fallstudie av en marknadsledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Wilhelm Konradsson; Therese Rödin; [2014]
    Nyckelord :design; differentiering; identitet; igenkänningsfaktor; livsmedel; mervärdesgrund; turkisk yoghurt; varumärke;

    Sammanfattning : Konkurrensen på den svenska dagligvarumarknaden är stor. I dagens matbutiker möts konsumenten av ett ofantligt utbud av produkter. Varje vara finns i olika märken, i olika prisklasser och i olika produktutformningar med olika egenskaper. LÄS MER