Sökning: "dagligvarumarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet dagligvarumarknaden.
1. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER
2. How does the perception of food waste and its root causes differ on different levels within a grocery retail organization? : A case study
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : This thesis revolves around the root causes to food waste and how they are perceived, interpreted and viewed upon on two different levels within a major grocery retail organization. A case study has been performed at Organization X which is a major actor on the Swedish grocery retail market. LÄS MER
3. Hur påverkar demografi förekomsten och andelen omsättning i olika butikssegment? : En ekonomisk studie av dagligvaruhandeln
Master-uppsats, Linköpings universitet/NationalekonomiSammanfattning : För att beslutsfattare och dagligvaruaktörer ska kunna fatta välgrundade beslut vid etablering av nya butiker är det viktigt att känna till hur demografiska faktorer påverkar dagligvarumarknaden. I denna uppsats analyserar vi med data för 2016 hur demografiska faktorer påverkar förekomsten av olika butikssegment på lokala marknader i Sverige samt hur demografi påverkar butikssegmentens omsättningsandelar. LÄS MER
4. Big Data i den digitala matbutiken - En kvalitativ studie om dataanvändning i svensk dagligvaruhandel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Dagligvaruhandeln på internet blomstrar och slår årliga försäljningsrekord vilket inneburit att de svenska handlarna ökat sin närvaro på internet. Den ökade aktiviteten på webben medför ökad tillgång på stora datamängder, så kallad Big Data. LÄS MER
5. Mervärden i livsmedelsprodukter : en fallstudie av en marknadsledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Konkurrensen på den svenska dagligvarumarknaden är stor. I dagens matbutiker möts konsumenten av ett ofantligt utbud av produkter. Varje vara finns i olika märken, i olika prisklasser och i olika produktutformningar med olika egenskaper. LÄS MER