Sökning: "dance language"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden dance language.
1. Ickeverbal kommunikation i dansundervisning : Hur upplever och tolkar danselever en danspedagogs ickeverbala kommunikation?
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Nonverbal communication in dance teaching - How do students experience and interpret the nonverbal communication of a dance pedagogue? The purpose of this thesis is to further the knowledge about how a dance pedagogue's nonverbal communication could be interpreted by dance students. The thesis focuses on four semiotic resources; placement in the room, facial expression, usage of voice, and body language. LÄS MER
2. Samtyckespraktiker i rörelse : Att kommunicera och förstå samtycke i dansundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This research is a qualitative interview study on consent in upper secondary school dance education through focus group interviews with teachers and students. The intention is to give more insight on how teachers and students understand consent in upper secondary school dance education and in general. LÄS MER
3. "Det sköna, som ett komplement till det sanna" En studie om elevens lärande, delaktighet och utveckling-genom dans, rytmik och musik som estetiska lärprocesser på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : “The beautiful, as a complement to the true” A study of the student's learning, participation and development - through dance, rhythmic and music as aesthetic learning processes at the after-school center. The purpose of the study was to investigate how the teachers in after-school centers work with students' learning, development and participation through aesthetic learning processes, and also to investigate how the work looks from a gender equality perspective. LÄS MER
4. Förskolan - En plats där barn har rätt till inflytande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om rörelseaktiviteter och de yngsta barnens inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Förskolan är en plats där barn har rätt till inflytande, en plats de ska kunna påverka sin vardag. Förskolan är en plats barnen ska inkluderas i planeringen och påverkar vilka rörelseaktiviteter som sker i förskolan. Syftet med studien är att belysa variationen av rörelseaktiviteter och i vilken mån de yngsta barn ges inflytande. LÄS MER
5. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER