Sökning: "dance teaching in PE lessons"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden dance teaching in PE lessons.

  1. 1. Syn och arbetssätt med dansundervisningen i ämnet idrott & hälsa : Möjligheter, Utmaningar, Skillnader

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jacob Hjelmqvist; Patrik Jansson; [2023]
    Nyckelord :Dans; möjligheter; utmaningar; säkerhet; pojkar och flickor;

    Sammanfattning : ccording to the curriculum, dance should be included in the PE classroom. However, PE teachers seem to have little knowledge of how to teach dance. This is an interview study using inductive qualitative analysis. LÄS MER

  2. 2. Musik är en viktig komponent när detkommer till dansundervisning : En kvalitativ studie om idrottslärares och idrottslärarstudentersperspektiv på dans i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefina Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :Dance; physical education; student teachers; PE teachers; Dans; idrott och hälsa; idrottslärarstudenter; idrottslärare;

    Sammanfattning : Momentet dans har enligt tidigare forskning inte så hög status i skolan trots att den har en givenplats i läroplanen. Samtidigt visar även forskning på att intresset för dans bland ungdomar ökar.Syftet med studien är att undersöka idrottslärares och idrottslärarstudenters perspektiv påmomentet dans i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Kan rörelse och dans utmana könsuppfattningar i idrott och hälsa-ämnet? : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare arbetar könsneutralt i momentet rörelse och dans

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Al Djezani; Gabriel Baydono; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; rörelse och dans; dans; idrottsundervisning; idrottslärare; gymnasiet; genus; könsuppfattningar; könsneutralt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur idrottslärare arbetar könsneutralt i rörelse och dans. Syftet är konkretiserat i tre frågeställningar: Hur arbetar idrottslärare med att bryta könsnormerna i momentet rörelse och dans? Hur upplever idrottslärarna elevernas synsätt om könsnormer inom momentet rörelse och dans? Hur kan idrottslärarens utsagor förstås ur ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv? Metod För att uppnå syftet med undersökningen valdes en kvalitativ metod i form av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Danslärarkroppen som resonanslåda : en hermeneutisk fenomenologisk studie om danslärares upplevelser av att observera (sin) dansundervisning

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Anders Frisk; [2019]
    Nyckelord :Dans; danslärare; dansundervisning; dansdidaktik; fenomenologi; kinestetisk empati; interaffektivitet; kroppslig resonans;

    Sammanfattning : Abstract Title: The dance-teacher body as a sounding board - a hermeneutic phenomenological study about dance-teachers experiences observing (their own) dance education. Author: Anders Frisk, Stockholm University of the Arts - School of Dance and Circus Language: Swedish Key words: Dance, dance teacher, dance education, dance pedagogy, phenomenology, kinaesthetic empathy, interaffectivity, bodily resonance    The aim of this study is to give insights into how dance teachers experience observing (their own) dance lessons. LÄS MER

  5. 5. Återkoppling i dansundervisning på idrottslektioner : Multimodal analys av en fallstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lotta Frendin; [2016]
    Nyckelord :Feedback; dance teaching in PE lessons; instruktions.; Återkoppling; feedback; uppgiftsorienterad återkoppling; processorienterad återkoppling; instruktion som återkoppling; bekräftande återkoppling; tillsägelse; omformulering; reparationer; motstånd mot lärande; förändrat deltagande; framgångsrikt lärande; inlärningspakt; dansundervisning på högstadiet; multimodal analys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån hur återkoppling beskrivs i litteraturen, undersöka effektiv återkoppling i verkligheten för att beskriva återkopplingssituationer. Arbetet genomfördes genom att idrottslektioner med undervisning i dans i åk 7-9 observerades och interaktionen analyserades. LÄS MER