Sökning: "dance theory"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden dance theory.

  1. 1. Askungen på bal : Tillvaron som kvinna med autism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emelie Schultz; [2024]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; crip-theory; disability studies; mental health; social constructions of disability; women on the spectrum; Autismspektrumstörning; cripteori; funktionshinderforskning; mental hälsa; sociala konstruktioner av funktionshinder; kvinnor med autism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore how women who were diagnosed with autism spectrum disorder as adults described their existence before and after the diagnosis. The study was conducted by analysing four women’s autobiographical texts. LÄS MER

  2. 2. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  3. 3. Barns semiotiska uttryck i dansen : En kvalitativ studie av hur tre designade dansaktiviteter underlättar barns användning av semiotiska resurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelyn Egina Wass; Angeline Emano Karlsson; [2024]
    Nyckelord :communication; dance in preschool; social semiotics; semiotic; semiotic resource; transduction; children s meaning-making; kommunikation; dans i förskolan; socialsemiotik; semiotisk; semiotisk resurs; transduktion; barns meningsskapande;

    Sammanfattning : This study highlights the complex ways in which children engage with semiotic resources during designed dance activities. The study explores how preschool children aged four to five use semiotic resources during dance activities. The aim is to investigate the children's use of symbolic expressions and the communicative dynamics involved. LÄS MER

  4. 4. Symbiosis in Open Innovation: Small Firms' Dance with Large Companies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Fröblom; Evelina Holmstedt; Ragnvald Løkholm-Alvestad; [2024]
    Nyckelord :Open innovation; Licensing; Asymmetric Partnerships; Challenges; Management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to explore the challenges that small firms face when engaging in open innovation by out-licensing to larger companies. Additionally, it aims to investigate the strategies that these small firms use to manage the challenges. LÄS MER

  5. 5. “Jag kallar arbetet med dessa estetiska uttrycksformer kommunikationskultur.” : En kvalitativ studie om dans och drama i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ana Ester Rosgrim; Renata Lima; [2023]
    Nyckelord :Dance; drama; aesthetic learning processes; sociocultural theory; zone of proximal development; Dans; drama; estetiska lärprocesser; sociokulturella teori; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Dans och drama är viktiga delar i vad estetiska ämnen erbjuder men trots detta uteblir de från många förskolor, används sporadiskt eller bara som hjälpmedel för att undervisa andra ämnen. Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärarna och kulturpedagogerna beskriver användningen av estetiska uttrycksformer som dans och drama i undervisningen och varför dessa estetiska uttrycksformer ofta uteblir. LÄS MER