Sökning: "dans fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden dans fritidshemmet.

  1. 1. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på planerad fysisk aktivitet, dess möjligheter, hinder och effekter som kan skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Filip Ericsson; Björn Öhman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; ramfaktorer; lärare i fritidshem; möjligheter; hinder; effekter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en större förståelse för hur lärare i fritidshem planerar, bedriver och utvärderar aktiviteter med fysisk aktivitet i sin undervisning. Dessutom vill studien belysa möjligheter och hinder för utförandet av fysisk aktivitet samt ifall det skapas några effekter av detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet och rörelseglädje på fritidshemmet : En retrospektiv jämförande analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Leontina Axelsson; Louise Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Rörelseglädje; Planering; Fritidshem; Lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet och rörelseglädje är två centrala begrepp i fritidshemmets verksamhet. Dessa är två begrepp som behöver finnas med i fritidslärarnas planering för fritidshemmet. Utifrån resultatet är det få fritidslärare som kände att planeringen av fysisk aktivitet och rörelseglädje är enkelt och utan motgångar. LÄS MER

  3. 3. Hur förhåller sig idrottslärare till den reviderade läroplanen? : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till den reviderade läroplanen, Lgr22.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Thorén; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Interviews with teachers; Lgr22; PE and health; Primary school; Grundskola; Idrott och hälsa; Kursplan; Lgr22; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : In autumn of 2022, the new curriculum for primary school, preschool and afterschool (Lgr22) was introduced. It included revising the structure and content of the curriculum for PE and health. LÄS MER

  4. 4. ”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Astakhova; William Göransson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Identitetsskapande; Sociokulturell teori; Lindströms modell;

    Sammanfattning : Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet i jämförelse med andra estetiska uttrycksformer. LÄS MER

  5. 5. "Det sköna, som ett komplement till det sanna" En studie om elevens lärande, delaktighet och utveckling-genom dans, rytmik och musik som estetiska lärprocesser på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annica Andersson; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; dance; rhythmic; practical knowledge; music and eguality;

    Sammanfattning : “The beautiful, as a complement to the true” A study of the student's learning, participation and development - through dance, rhythmic and music as aesthetic learning processes at the after-school center. The purpose of the study was to investigate how the teachers in after-school centers work with students' learning, development and participation through aesthetic learning processes, and also to investigate how the work looks from a gender equality perspective. LÄS MER