Sökning: "dans och drama i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden dans och drama i förskolan.
1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER
2. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER
3. Estetiska arbetsformer i förskolan : Några pedagogers berättelser om deras arbete i verksamheten
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och skapa en djupare förståelse för vilka estetiska arbetsformer som framträder som centrala i förskolans verksamhet samt hur innehållet och organisationen framstår ur några pedagogers berättelser om sitt arbete. Med hjälp av Wahlströms (2016) didaktisk läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på utbildningens innehåll och utformning använder vi fokussamtal och enskilda intervjuer som metod för att få syn på detta. LÄS MER
4. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER
5. "Mer än bara bara ord" : En kvalitativ studie om hur estetiska uttryckssätt kan främja och utveckla de yngsta barnens kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syfte med denna studie är att undersöka hur estetiska uttryckssätt används för att främja och utveckla de yngsta förskolebarnens (1–3 år) kommunikativa förmåga i samspel med andra. För att få svar på detta använde vi kvalitativ metod i form av fokusgrupper och deltagande observationer. LÄS MER