Sökning: "dans rörelse i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden dans rörelse i skolan.

  1. 1. Hur kan digitala verktyg användas för att förbättra idrottslektioner?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marwah Hamamchi; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; digitalisering; idrott och hälsa; IT i skolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur, var och vilka digitala verktyg som används för att förbättra idrottslektioner. Vilka stationer digitala verktyg används vid och vilken inverkan de har, antingen positiv eller negativ, är också av intresse. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  3. 3. "Pojkar är oftast bättre än tjejer..." : En kunskapsöversikt kring attityder till dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fredrik Bäckström; Madeleine Börjeson; [2021]
    Nyckelord :Genus; Kön; Attityder; Dans i skolan;

    Sammanfattning : Den här litteraturundersökningen har som syfte att sammanställa forskning kring det centrala innehållet “rörelse till musik samt dans” inom skolämnet idrott och hälsa och undersöka vad för attityder det finns till ämnet i stort och specifikt för dansundervisningen. Studierna som undersöks kommer fram till att en genusordning fortfarande finns kvar i ämnet idag, där den manliga normen är den som är önskvärd. LÄS MER

  4. 4. Älvsjö Kulturskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Mirja Henriksson; [2015]
    Nyckelord :Älvsjö; kulturskola;

    Sammanfattning : Konceptet för kulturskolan bygger på en idé om att skapa platser för social interaktion mellan verksamhetsutövarna inuti skolan och staden utanför.   Genom att placera skolbyggnaden längst med Älvsjö broväg som är den gång- och cykelväg som löper från Älvsjö station, förbi Stockholmsmässan och vidare mot ett större villaområde, hoppas jag kunna väcka allmänhetens intresse för skolans verksamheter och samtidigt låta Kulturskolan och staden kommunicera. LÄS MER

  5. 5. Dans kan vara vad som helst : En studie kring elevers och lärares uppfattning om dans i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Stina Vikström Sundberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka elevers och idrottslärares dansbakgrund och deras uppfattning av dansmomentet inom ämnet idrott och hälsa. - Vad innebär dansmomentet i ämnet idrott och hälsa för elever och idrottslärare? - Hur kommer elevers olika intressen för dans i uttryck i ämnet idrott och hälsa? Metod En kvalitativ forskningsintervju har används till denna studie. LÄS MER