Sökning: "dans som pedagogiskt verktyg"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden dans som pedagogiskt verktyg.
1. Idrottslärares arbetssätt i en lärandemiljö för dans i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Det har synliggjorts i tidigare forskning att vissa idrottslärare i dagens skola anser dansundervisningen och dess innehåll som utmanande. Idrottslärare kan tycka att det är svårt att undervisa i dans och veta vad undervisningen ska innehålla, på grund av att lärarna bland annat inte alltid har tillräckliga danskunskaper. LÄS MER
2. Dans i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till dans och rörelse som pedagogiskt verktyg för de yngsta barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study was to examine how preschool teachers relate to dancing with the youngest children in preschool. As the method I used questions sent by mail to the six selected preschool teachers. The questions were answered by the preschool teachers as a bit shorter written stories that followed throughout each question. LÄS MER
3. "Dansa, lek och lär" : En kvalitativ studie om sex pedagogers förhållningsätt till dans som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how educationalists in preschool approach to dance as an educational tool. The educationalists in my study are employed in two different municipalities whereof one of them has invested in dance since 2011 for all educationalists working there. LÄS MER
4. Ett syfte bakom målandet? : En kvalitativ studie om bildskapande aktiviteter på två Reggio Emilia-inspirerade förskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Bildskapande är något som nämns inom bildkonsten och innefattar konstarterna skulptur, måleri, teckning och grafik. Ett argument för vikten av bildskapande aktiviteter är utvecklandet av visuell ”läs- och skrivkunnighet”. I det här arbetet kommer vi att lyfta bildskapandet ur ett förskoleperspektiv. LÄS MER
5. Från tecken till dans- Benesh Movement Notation som pedagogiskt verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningMitt syfte med uppsatsen är att utforska om eftergymnasiala danselever upplever att Benesh Movement Notation kan var ett hjälpmedel i den praktiska dansundervisningen. Studiens syfte är även att förtydliga vikten av att koppla teori till det praktiska ut-övandet av danskunskap. LÄS MER