Sökning: "dansens utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden dansens utveckling.

  1. 1. Dansens roll i förskolan : En studie om verksamma förskollärares erfarenheter och förhållningssätt till att arbeta med dans som lärprocess i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Theresa Långkvist; [2021]
    Nyckelord :dance; preschool; learning; preschool teachers experience; and approach; dans; förskola; lärande och utveckling; förskollärares erfarenhet och förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the experiences and attitudes of preschool teachers towards work with dance as a learning process. The questions asked to answer the purpose were: How do active preschool teachers work with dance as a learning process in preschool? According to active preschool teachers, what is the purpose of working with dance as a learning process in preschool? What factors or reasons do active preschool teachers believe are behind the choices that are made regarding the work with dance as a learning process in preschool? The ambition is that the survey will contribute with knowledge and understanding of the role of dance in preschools today and that it will provide inspiration for the development of dance in the activities. LÄS MER

  2. 2. Medieteknisk Dans : Samspelet mellan dans, trans, teknik, och flow

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :MATTIAS FAGER; NIKLAS LARSSON; [2017]
    Nyckelord :counterculture; media technology; trance; dance; flow; rave; Mihaly; vibe; vibes; situatet knowledge; transcendental; flow; Mihaly; trans; dans; musik; rave; fest; medieteknik; flöde; vibe; vibes; vibbar; situerad kunskap; transcendental;

    Sammanfattning : We have seen a connection between the ritual dances us humans have been engaging in for a huge part of our evolution and the rave-culture of today. How they both use music and the moving body as a vehicle to access states of being beyond the everyday life. LÄS MER

  3. 3. Dans och drama i pedagogiskt arbete? : En kvalitativ studie om drama och dans i förhållande till barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Natalie Brundin; Liri Gerxhaliu; [2014]
    Nyckelord :Drama; dans; lärande; utveckling; pedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur några pedagoger i sitt arbete upplever dramats och dansens inverkan på barns utveckling och lärande i förskolan. Utifrån detta syfte ställs en forskningsfråga så att en djupare förståelse för undersökningen kan bildas. LÄS MER

  4. 4. Hur kan rytmikpedagogiken berika verksamheterna inom Svenska Kyrkan? - En kvalitativ studie av fyra pedagogers erfarenheter, reflektioner och visioner av rytmik i Svenska Kyrkan.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Wallinder; [2011]
    Nyckelord :dancing in church; development of employment; Eurhythmics; the Eurhythmics method; opportunities; participation; discretionary power; Church of Sweden; dans i kyrkan; delaktighet; handlingsutrymme; rytmik; rytmikmetoden; Svenska kyrkan; verksamhetsutveckling.; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur rytmiken kan berika den kyrkliga verksamheten samt att kartlägga hur rytmikverksamheterna ser ut i fyra olika församlingar i Sverige. I teorikapitlet presenteras tidigare forskning och litteratur om Svenska Kyrkan som institution, musikens och dansens roll i kyrkan, rytmik, handlingsutrymme, samt Vygotskijs teorier om delaktighetens betydelse för barns utveckling. LÄS MER

  5. 5. Rytmik vid högre dansutbildningar - En studie baserad på fyra personers erfarenheter av rytmik- och musikundervisning vid högre dansutbildningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mena Hansen Fimiani; [2011]
    Nyckelord :Eurhythmics; Émile Jaques-Dalcroze; dance education; music education for dancers; improvisation; rytmik; dansutbildning; musikundervisning för dansare; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Eurhythmics at professionaldance educations. A study based on four persons' experiences of eurhythmics and music education at professional dance educations. This qualitative study examines dance students' needs for music education at professional dance educations. LÄS MER