Sökning: "danssal"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet danssal.

  1. 1. Min "safe zone" : - en kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers erfarenheter av att kroppsligt bebo och expandera i dansundervisning

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Kristin Sandström; [2022]
    Nyckelord :dansundervisning; danssal; förväntningar; normer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate secondary education students’ experiences of inhabiting and expanding in dance education. The method used was semi-structured interviews and queer phenomenology was the theoretical approach. The results showed that students experience many expectations in dance lessons. LÄS MER

  2. 2. ”Vi skulle haft en danssal” : En studie av förskollärares resonemang kring dansundervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelinn Fransson; Bodil Grönberg; [2021]
    Nyckelord :dans; estetiska lärprocesser; lindströms modell; uttryckssätt; lärande i; om; med och genom;

    Sammanfattning : Inledning Barn har genom såväl Barnkonventionen som förskolans läroplan rätt att delta i estetiska lärprocesser som dans. Det kan diskuteras om alla barn lär genom estetiken, men tidigare forskning pekar på att dans ger chans till andra språk än det verbala. LÄS MER

  3. 3. Lika grund men ändå så olika! : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas tolkning och bedömning utifrån kunskapskraven för takt och rytm.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Wallerstein; Melina Brattwall; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; takt; rytm; idrott; betyg; dans;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur nyexaminerade lärare i idrott och hälsa arbetar med kunskapskraven för takt och rytm samt hur de bedömer elever i årskurs 6 utifrån dessa. Hur bedömer lärarna elever utifrån värdeorden ”till viss del”, ”relativt väl” och ”väl” inom kunskapskravet för takt och rytm i Lgr 11? Hur definierar lärarna begreppen takt och rytm? Vilka resurser upplever lärarna har betydelse för arbetet med bedömning utifrån kunskapskraven för takt och rytm? Metod En film producerades där två elevers kunskaper och färdigheter inom takt och rytm var i fokus. LÄS MER