Sökning: "data-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet data-spel.

  1. 1. Designing for Slapstick Comedy in Untitled Goose Game

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Axel Thomsen; [2021]
    Nyckelord :Video games; comedy; humor; slapstick comedy; game design; Data spel; komedi; humor; slapstickkomedi; speldesign;

    Sammanfattning : This thesis aimed to analyse slapstick comedy found in Untitled Goose Game by comparing it to early twentieth century slapstick comedy to answer the question of how Untitled Goose Game designed its slapstick comedy gags. Moments resembling classic slapstick were evaluated and tested by a formula synthesized from Charlie Chaplin’s Modern Times, a cornerstone of classicslapstick comedy, and slapstick theory. LÄS MER

  2. 2. Våld, sexism & rasism : En litteraturstudie om normer i data- och TV-spel och deras påverkan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Modin; Hanna Nordin; [2019]
    Nyckelord :video games; dataspel; data-spel; tv-spel; spel; digitala spel; sexism; rasism; våld; våldsamma spel; våld i spel; litteraturstudie; metastudie; översiktsanalys; översiktsstudie;

    Sammanfattning : An objective of this study is to investigate what current research states regarding how violent, sexist, and racist norms in video games affects the player over time. Another objective is to investigate in what way the current longitudinal research takes different aspects of game design and the player’s context into consideration. LÄS MER

  3. 3. Kränkta troll i Svampriket - En diskursanalys av emotioner, statuspositioner och den rådande sexistiska diskursen i spelvärlden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anette Holmström; [2018-05-21]
    Nyckelord :sexism; gamingkultur; kvinnohat; emotionssociologi; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i tidigare forskning om onlinebaserat kvinnohat i spelvärlden. Tidigare studier belyser problematiken med hur kvinnor framställs i ’data-spel’ och har fokuserat på hur kvinnor i spelvärlden utsatts för hot och trakasserier. LÄS MER

  4. 4. A Graph-Based Approach to Procedural Terrain

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Vidak Mijailovic; [2015]
    Nyckelord :Terrain; real-time computer graphics; digital-cartography; graph-grammar; Perlin noise; diamond-square; Terräng; realtid datorgrafik; digital-kartografi; graf-grammatik; Perlin noise; diamond-square;

    Sammanfattning : Procedural terrain generation is a field that handles procedural, not by hand, generated realistic looking terrain for use in simulations, video games, movie special effects or art. It allows for creation of vast and far more detailed terrain than humans can create by hand. In this paper a new method for procedural terrain generation is presented. LÄS MER

  5. 5. "Man får göra vad man vill, men inte olämpliga saker". : En studie på begreppet fritid ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Therese Fredriksson; Kim Wiman; [2013]
    Nyckelord :Fritid; barn;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en tidigare kurs väcktes vårt intresse för att ta reda på vad begreppet fritid egentligen innebar för barnen idag.Barns fritid ser idag olika ut och så gör även deras syn på fritiden.Det har alltid funnits olika synsätt på vad fritid är och skall vara vilket har påverkat det pedagogiska arbetet inom fritidshemmet. LÄS MER