Sökning: "datainsamling marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden datainsamling marknadsföring.

  1. 1. Svenska e-handlares acceptans av metoder för datainsamling på Internet: En kvalitativ studie om e-handlares uppfattningar av påverkande faktorer vid utfasningen av third-party cookies

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Erik Eidmann; Karin Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Unified Theory of Acceptance and Use of Technology; E-handel E-commerce; Allmänna Dataskyddsförordningen GDPR ; Third-Party Cookies; Teknologiacceptans Technology Acceptance; Walled Gardens; Universal ID; Privacy Sandbox; First Party Data; Online Advertising; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handelsindustrin har länge använt sig av third-party cookies för att spåra internetanvändare, men 2024 kommer dessa att ha fasats ut från de största webbläsarna. Det nuvarande kunskapsläget kan varken besvara vad e-handlarna anser vara alternativ till third-party cookies eller vilka faktorer som leder till acceptans av dessa. LÄS MER

  2. 2. Towards Realistic Datasets forClassification of VPN Traffic : The Effects of Background Noise on Website Fingerprinting Attacks

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Sandquist; Jon-Erik Ersson; [2023]
    Nyckelord :Data collection; Website fingerprinting; dataset; traffic analysis; VPN; encrypted traffic; machine learning; deep learning; network measurements; twitch; Datainsamling; Profilering av hemsidor; dataset; trafikanalys; VPN; krypterad trafik; maskininlärning; djupinlärning; nätverksmätningar; twitch;

    Sammanfattning : Virtual Private Networks (VPNs) is a booming business with significant margins once a solid user base has been established and big VPN providers are putting considerable amounts of money into marketing. However, there exists Website Fingerprinting (WF) attacks that are able to correctly predict which website a user is visiting based on web traffic even though it is going through a VPN tunnel. LÄS MER

  3. 3. Din integritet är priset du betalar för att dela dina personuppgifter : En kvalitativ studie om hur konsumenter ser på fördelar och risker kopplat till insamling av personuppgifter i marknadsföringssyfte.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Malin Lindfors; Matilda von Reis; [2023]
    Nyckelord :cookies; personal data; privacy concerns; kakor; marknadsföring; personuppgifter; integritet; datainsamling; delning av personuppgifter;

    Sammanfattning : Individualised online marketing requires taking a stand regarding legal laws and user privacy. Although laws and regulations have arisen to strengthen individuals' rights to privacy and data control, the subject is still perceived as complex. LÄS MER

  4. 4. Kundupplevelse av personlig integritet vid datainsamling av personuppgifter i kommersiella syften

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Andrew Moro; Tania Duru; [2023]
    Nyckelord :Data collection; personal integrity; personal data; consumer trust; consumption behavior; personalisation; terms of use; Datainsamling; personlig integritet; personuppgifter; konsumentförtroende; konsumtionsbeteenden; personalisering; användarvillkor;

    Sammanfattning : Studien behandlar fenomenet av datainsamling i försäljningsfrämjande syfte och dess upplevda effekt på personlig integritet för konsumenter. Digital marknadsföringsteknik är en central del av dagens marknader och involverar diverse IT-lösningar för att optimera marknadsföringskampanjer och försäljningsprocesser men även i produktutveckling. LÄS MER

  5. 5. Influencer marketing i praktiken : En tvärsnittsstudie kring hur små företag framgångsrikt kan bedriva influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Olle Carlsson; Felicia Andersson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Marketing implementation; Influencers; Social Media; Small enterprises; SME:s; Influencer marketing; Marknadsförings implementation; Influencers; Social Media; Små företag; SME:s;

    Sammanfattning : Marknadsföring med influencers, så kallad influencer marketing, är inte enkelt och kan leda till negativa effekter om det utförs på fel sätt. Vidare begränsas små företag i större utsträckning än stora företag av resurserna budget, tid och personal och måste därmed vara selektiva och noga i sin utformning av strategi. LÄS MER