Sökning: "datalogiskt tänkande"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden datalogiskt tänkande.

  1. 11. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Engman; [2022]
    Nyckelord :Appar; attityd; digitala verktyg; digital kompetens; förskola; förskollärare; Ipad; pedagogiska mervärden; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 12. Programmering i matematikundervisning för årskurs 4–6 – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sanna Ljungdahl; Louise Rosén Hultkvist; [2022]
    Nyckelord :datalogiskt tänkande; matematikundervisning; mellanstadium; programmering; visuell programmering;

    Sammanfattning : Programmering är idag en viktig del av elevers kunskapsutveckling i ett digitaliserat samhälle. Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka elevers möjligheter att utveckla sina matematiska kunskaper genom programmering samt synliggöra vilka utmaningar som framkommit gällande att arbeta med programmering inom matematik i åldrarna 9–13 år. LÄS MER

  3. 13. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Eskilson; [2022]
    Nyckelord :capital; computational thinking; digital exclusion; digitalization; habitus; mathematics education; programming; teaching practice; technical capital; datalogiskt tänkande; digitalt utanförskap; digitalisering; habitus; kapital; matematikundervisning; programmering; tekniskt kapital; undervisningspraxis;

    Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER

  4. 14. Varför är programmering så svårt?En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julien Eskola; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar som saknades för att matematiklärarna skulle känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i det. LÄS MER

  5. 15. Programmering i läroplanen– Hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie med syfte att belysa F-3 lärares arbete med uppdraget att implementera programmering i matematikundervisningen för ökad digital kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Catherall; Rebecca Living; [2021]
    Nyckelord :Digitzation; Programming; Computational thinking; Learning; Development; Digitalisering; Programmering; Datalogiskt tänkande; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers work regarding programming as an educational tool to strengthen the school´s mission towards digital competence. To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER