Sökning: "datalogiskt tänkande"
Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden datalogiskt tänkande.
11. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER
12. Programmering i matematikundervisning för årskurs 4–6 – En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Programmering är idag en viktig del av elevers kunskapsutveckling i ett digitaliserat samhälle. Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka elevers möjligheter att utveckla sina matematiska kunskaper genom programmering samt synliggöra vilka utmaningar som framkommit gällande att arbeta med programmering inom matematik i åldrarna 9–13 år. LÄS MER
13. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER
14. Varför är programmering så svårt?En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmering
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar som saknades för att matematiklärarna skulle känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i det. LÄS MER
15. Programmering i läroplanen– Hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie med syfte att belysa F-3 lärares arbete med uppdraget att implementera programmering i matematikundervisningen för ökad digital kompetens.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers work regarding programming as an educational tool to strengthen the school´s mission towards digital competence. To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER