Sökning: "dataspel ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden dataspel ljud.

  1. 1. En berättelse genom ett datorspel : En undersökande analys av berättar- och lyssnarinstanser i datorspelet Undertale.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Alexander Haraldh; [2022]
    Nyckelord :Berättande; Fokalisering; Datorspel; Dataspel; Intertextualitet; Metatextualitet; Musik;

    Sammanfattning : Undertale1 is a computer game developed by Toby Fox. The game was published in 2015 and received a positive reception. The purpose of this essay is to investigate how Undertale tells his story. This is done through narrative analysis with a focus on focalizations and narrator positions. LÄS MER

  2. 2. Trafikbuller och vitt brus, hjälpmedel eller hinder? : Hur påverkar vitt brus respektive trafikbuller individers upplevda stressnivå i ett 3D pusselspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellis Börjesson; Leonora Pihl; [2022]
    Nyckelord :Trafikbuller; vitt brus; stress; dataspel;

    Sammanfattning : Trafikbuller är ett ljud som generellt upplevs störande och kan orsaka stress. Trafikbuller och vitt brus kategoriseras båda som broadband noise, men tycks ha motsatta hälsoeffekter. Frågeställningen som undersökts i denna rapport är således hur trafikbuller kontra vitt brus påverkar individers stressnivå. LÄS MER

  3. 3. Occlusion i dataspel : Och dess effekt på spelarens beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Barboni; [2022]
    Nyckelord :Occlusion; semioakustik; psykoakustik; FPS; dataspel; beteende;

    Sammanfattning : Tidigare forskning kring spatialt ljud har kommit fram till ovissa slutsatser på grund avbristfällig undersökningsmetod och för lite åtanke på dataspel som mediaform. Denna undersökning ämnar därför att undersöka huruvida occlusion påverkar spelaren i ett First Person Shooter-spelscenario, samt om extern information kan påverka spelarens beteende. LÄS MER

  4. 4. Immersiva ljudlösningar : Vilken betydelse har placeringen av lyssnaren i relation till immersion i tredjepersonsspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-William Bernulf; Valdemar Helander; [2021]
    Nyckelord :Immersion; tredjepersonsperspektiv; spatiallösningar; ljuddesign;

    Sammanfattning : Undersökningen i det här arbetet har som syfte att besvara vilken betydelse placeringen av ett lyssnarobjekt i en spelmotor har för upplevelsen av ljud i ett dataspel i ett tredjepersonsperspektiv samt dess relevans för upplevelsen av vad som generellt kallas immersion. Definitionen av immersion har tagits från författaren Paul Cairns och omfattar en benämnd upplevelse av bland annat individens förlorade uppfattning av tid och deras omgivning. LÄS MER

  5. 5. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER