Sökning: "dataspel socialt"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden dataspel socialt.
1. Att vara eller inte vara - digitala medier och dataspel på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till digitala medier och dataspel på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Digitala medier och dataspel utgör ett stort intresse bland barn och ungdomar. Studien har tagit reda på hur fritidslärare förhåller sig till användandet av digitala medier och dataspel som ett verktyg för socialt samspel och lärande i fritidsverksamheten. LÄS MER
2. Den Ensamme Datorspelaren? : En studie om datorspelens inverkan på det sociala kapitalet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
3. Ungdomars sociala lärande och kommunikation genom strategispelet League of Legends : en etnografisk studie om socialt lärande och kommunikation bland tonårskillar
M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Detta examensarbete, som skrivits inom området media vid Konstfack ägnas åt tonårskillars sociala lärande i strategispelet League of Legends. Jag har undersökt hur ungdomarna kommunicerar med varandra och vilka olika metoder de använder för att inskaffa kunskap som är nödvändigt för att utvecklas som League of Legendsspelare. LÄS MER
4. ”MMORPG” - en studie av dataspelsberoende
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : En problematik kring dataspelsberoende växer fram allt mer i media och i denna uppsats utforskas fenomenet MMORPG (massive-multiplayer-online-roleplaying-games). Syftet är att undersöka MMORPG i förhållande till beroende. Den empiriska datan utgörs av intervjuer med fyra personer som själva anser sig vara beroende av MMORPG. LÄS MER
5. När verkligheten sätts ur spel : En kvalitativ studie om profesionella socialarbetares förhållningssätt till problematiskt datorspelande som ett beroende
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - SocialhögskolanSammanfattning : This study examines how professional social workers relate to problematic computer and video gaming as an addiction. It is a qualitative interview study aimed to describe and analyze how professional social workers, who in some way work with problematic computer gaming, relate to the player’s problems in terms of a concept of dependency. LÄS MER