Sökning: "dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 248 uppsatser innehållade ordet dataspel.

  1. 1. Investigating gameplay and gaming experience in an audio-only puzzle game using stressful versus calm ambience

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Catherine Crépault Wibe; [2021]
    Nyckelord :audio engineering; game; soundgame; audiogame; gaming experience; player experience; sound-only game; stressful; calm; ambience; computer game; ljudteknik; spel; ljudspel; stress; lugn; atmosfär; spelupplevelse; dataspel;

    Sammanfattning : This study investigates if gameplay in an audio-only puzzle game differs when the player is feeling stressed or calm. This was done by conducting a test where 14 participants played an audio-only, puzzle game with two levels. One level containing stressful ambience and the other level containing calm ambience. LÄS MER

  2. 2. Finansiell projekthantering inom dataspel- och mjukvarubranschen - En studie om praktisk projekthanteringen och tillämpningen av finansiella prestationsmått

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joel Johansson; Joel Hörnelius; [2020-07-01]
    Nyckelord :Finansiella prestationsmått; nettonuvärde; projekthantering; projektprocess; prenumerationsbaserad intäktsmodell; KPI; SaaS-bolag.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Mjukvarubranschen och spelindustrin är nära besläktade med varandra och grundar sig i stort på samma teknik varvid de möter likartade utmaningar. Båda branscherna har sett en transformation till att i högre grad bestå av större aktörer med snabb teknologisk utveckling och allt mer komplexa investeringsportföljer. LÄS MER

  3. 3. ”Någon som bryr sig” En kvalitativ enkätstudie om elevers uppfattningar om vad som kan vara orsaker till skolfrånvaro samt hur skolor kan arbeta förebyggande och åtgärdande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Bohlén; Elisabeth Ågren; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; school absenteeism; digitala medier; digital medias; systemteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers uppfattningar om faktorer som kan orsaka skolfrånvaro och vad de anser skolan skulle kunna göra för att öka närvaron. Då orsakerna till frånvaro kan vara flera har studien valt att särskilt belysa digitala mediers eventuella påverkan. LÄS MER

  4. 4. Video games – A tool for expanding English vocabulary knowledge? : A study of video games potential impact on English vocabulary knowledge in Swedish upper secondary students

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emelie Johannesson; [2020]
    Nyckelord :Video games; Students; English; English vocabulary; Language acquisition; Swedish students and Gaming; Videospel; Elever; Engelska; Engelskt ordförråd; Språkinlärning; Svenska elever och Videospelande.;

    Sammanfattning : This study researches the possibility of video games being a helpful tool when it comes to English vocabulary knowledge, by comparing the English vocabulary knowledge of those that play video games to those that do not play video games. The study also focuses on comparing the English vocabulary knowledge of those that play video games frequently to those that play video games seldomly and discuss why this might make a difference. LÄS MER

  5. 5. Fornnordisk mytologi i dataspel : En kvalitativ innehållsanalys av God of War’s gestaltning av fornnordisk mytologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Philip Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Balder; Dataspel; Fornnordisk Mytologi; Freja; God of War; Kvalitativ Innehållsanalys; Mimer; Muspelheim; Nifelheim;

    Sammanfattning : This thesis analyses how norse mythology is being used in modern videogames. This is done via a qualitative content analysis using grounded theory of the game God of War from 2018 by Santa Monica Studios, and comparing the games contents with literature regarding Norse mythology, the Prose Edda and the Poetic Edda, as well as studies done on similar games in fields closely related to the subject. LÄS MER