Sökning: "dataspelsutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser innehållade ordet dataspelsutveckling.

  1. 6. Avatarens inverkan på spelmekanik : Hur avatarens visualisering påverkar spelarens interaktion med spelmekanik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Proteus-effekten; avatarer; grafik; interaktion; dataspelsutveckling;

    Sammanfattning : Studien har undersökt om avatarens visuella representation har en påverkan på spelares beteende, och då specifikt spelstil. För att undersöka detta skapades ett spel med två klassiska kontrasterande avatarer, riddararketypen och bågskyttarketypen. Spelet byggdes så att den enda skillnaden mellan avatarerna var deras visuella gestaltning. LÄS MER

  2. 7. The cooperative future of game development : A phenomenon of collaboration between producers and consumers in the video game industry

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Viktor Gustafsson; Gustav Höglund; [2016]
    Nyckelord :producer-consumer collaboration; indie; modding; business model; game development; game engine; participatory culture; outsourcing innovation; community platforms; producent-konsumentsamarbeten; indie; modding; affärsmodell; spelutveckling; spelmotor; deltagarkultur; outsourcing innovation; konsumentnätverk;

    Sammanfattning : Independent developers and large-scale development studios - commonly seen as the Davids and Goliaths of the video game industry - are moving closer together. Powerful software frameworks, traditionally reserved for professional developers and only available through expensive licenses, are becoming free to use for consumers. LÄS MER

  3. 8. Spelestetik och barn : Barns grafiska preferenser i datorspel

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Lund; [2014]
    Nyckelord :Dataspelsutveckling; grafik; kognition; grafiska preferenser; lärospel;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier. LÄS MER

  4. 9. Att animera utifrån kultur : En studie kring kulturella skillnader hos kroppsspråk i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Terese Emanuelsson; [2014]
    Nyckelord :kroppsspråk; kultur; animation; dataspelsutveckling;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks det huruvida personer kan placera in animationsklipp, som skapats efter de skillnader som analyserats, i rätt kultur. För att besvara frågan har först en litteraturstudie genomförts som fokuserar på områdena kroppsspråk och kulturskillnader. LÄS MER

  5. 10. Ledmotiv i spelmusik : Hur uppfattas denna teknik av spelaren?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eric Lund; [2014]
    Nyckelord :Ledmotiv; musik; dataspelsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad resultatet blir av att nyttja en ledmotivsteknik i skapandet av musik till dataspel. Användningen av ledmotiv i opera-, film- och dataspelsmusik från 1800-talet fram tills idag har undersökts och som en ytterligare grund har även tidigare forskning inom relaterade områden sammanställts. LÄS MER