Sökning: "dator förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden dator förskola.

  1. 1. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Engman; [2022]
    Nyckelord :Appar; attityd; digitala verktyg; digital kompetens; förskola; förskollärare; Ipad; pedagogiska mervärden; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Efter Lpfö 18 : Hur läroplanen påverkat förskollärarnas användande av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Osbeck; Amela Sahic; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Läroplan för förskolan 18 trädde i kraft 2019 och innehöll förändringar när det kommer till undervisning i och genom digitala verktyg. Lpfö 18 fastslår att det är förskolläraren uppgift att ge barn förutsättningar för adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. Digitala enheter på förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar gällande digitala enheter i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet

    Författare :Anna Leni; Nikoleta Panoutsou; [2020]
    Nyckelord :Digitala enheter; digitala kompetenser; förskola; pedagogers inställning; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och synliggörabarnskötares och förskollärares inställning till digitala enheter i förskolan och hur denna synförhåller sig till ett sociokulturellt perspektiv på barns lärande och utveckling. För att undersökadetta genomfördes videointervjuer med fem pedagoger och den insamlade data analyseradesmed hjälp av tematisk analysmetod. LÄS MER

  4. 4. Lava, Lego, Lasersvärd : En fallstudie om barns samarbete i digitala spel på förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Ek; [2017]
    Nyckelord :IKT; IT; Digitala Spel; Spel; Gaming; Dator Förskola; Digital Förskola; Samspel; Samarbete; Minecraft;

    Sammanfattning : Tillämpningen av information- och kommunikationsteknik i förskoleverksamheten är idag vanligt förekommande, inte minst genom datoranvändning. En del av just datoranvändning på förskolan är barnens bruk av olika slag digitala spel. LÄS MER

  5. 5. Digitala medel i förskolan : Förskolepedagogers uppfattningar och erfarenheter av IKT i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Frölin Hagström; Emelie Larsson; [2016]
    Nyckelord :IWB; IKT; digitala medel verktyg; förskola; lärande; lärplatta; dator;

    Sammanfattning : Avsikten med undersökningen var att få djupare kunskap kring IKT i förskolan, hur IKT används samt de pedagogiskt ansvariga i förskolans egna perspektiv och åsikter kring IKT som ett hjälpmedel i verksamheten. Detta har uppnåtts via en enkätundersökning där det både funnits öppna frågor såväl som slutna frågor. LÄS MER