Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 1331 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Linus Sydstrand Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ljuddesign; ljudproduktion; interaktiv media; tv-spel; datorspel; implementering; immersion; variation; repetition; Wwise; randomisering; realtidseffekter;

    Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER

  2. 2. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om olika skrivverktygs användning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anette Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :Skrivverktyg; användbarhet; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den teoretiska ingången är sociokulturellt perspektiv på lärande där skrivverktyget är medierande i skrivprocessen. Skrivande är en viktig del av grundskoleutbildningen. Samtidigt som det är viktigt att eleverna följer den digitala utvecklingen är det inte utan betydelse att man fortsätter använda analoga verktyg. LÄS MER

  4. 4. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  5. 5. Multi-Parameter Modelling of Surface Electromyography Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ahmad Alosta; Josef Djärf; [2024]
    Nyckelord :Surface electromyography; modelling; Python; sEMG; decomposition; neuroengineering; motor unit; muscle; simulation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Ytelektromyografi (sEMG) mäter skelettmuskelfunktionen genom att registrera muskelaktivitet från hudens yta. Tekniken kan användas för att diagnostisera neuromuskulära sjukdomar och som ett hjälpmedel vid rehabilitering, biomedicinsk forskning och för interaktion mellan människa och dator. LÄS MER