Sökning: "datorn som skrivverktyg"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden datorn som skrivverktyg.

  1. 11. Datorn som verktyg i skrivundervisning : En undersökning av datorns pedagogiska värde för elevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Kristin Forssten; [2016]
    Nyckelord :Computer; writing tools; writing instructions; perceptions; Dator; skrivverktyg; skrivundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : In this study, the aim is to find out how teachers and students perceive the computer as a writing tool in the teachingof the Swedish language. The research questions of the survey, seeksto find answers to what teachers look for opportunities and obstacles with the computer as a writing tool, and for what purpose they use the computer. LÄS MER

  2. 12. "Det är en bra idé att börja med det lättaste" : En studie av lärares uppfattningar av metoden "att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lizette Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; motorik; datoranvändning; datorn som skrivverktyg; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate teachers’ experiences of working with Writing to Read (WTR), and their perceptions of how pupils develop in reading and writing when they write on computers or similar devices. Another aim is to study teachers’ motives for using the WTR method. LÄS MER

  3. 13. Lärares beskrivningar av sin undervisning kring berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Sofia Ekvall; Emelie Lagerström; [2015]
    Nyckelord :narratives; writing tools; strategies for writing; teaching; organize narrative texts; berättande texter; skrivverktyg; strategier för skrivande; undervisning; att organisera berättande texter;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Tidigare forskning har visat att elever i de lägre årskurserna som arbetar med att skriva sig till läsning, kan skriva längre texter eftersom det är fysiskt lättare för dem att skriva på datorn än för hand. Dock har vi inte funnit några belägg för hur elever organiserar och planerar sina texter vid skrivandet av berättande texter på datorn. LÄS MER

  4. 14. Återkoppling till elever i deras användande av datorn som skrivverktyg : En kvalitativ studie av speciallärares erfarenheter kring återkoppling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Hållsten; [2015]
    Nyckelord :Feedback; writing practices; computers in education; digital writing; special education teachers; Återkoppling; språkutvecklande arbetssätt; datorn som skrivverktyg; digitalt skrivande; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om speciallärares erfarenheter av språkutvecklande arbete i skolan, med fokus på återkoppling till elever när datorn som skrivverktyg används. Studien baseras på en intervjuundersökning av tio speciallärare. LÄS MER

  5. 15. Att skriva sig till läsning : Att utforma skrivarpar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elin Andersson; Elinore Skogar; [2014]
    Nyckelord :ASL; Trageton; skrivarpar; den proximala utvecklings zonen; samspel;

    Sammanfattning : En metod som har fått ett stort genombrott i Norden i grundskolans tidigare år är Arne Tragetons läs- och skrivinlärningsmetod, att skriva sig till läsning (ASL). Eleverna använder datorn som skrivverktyg och arbetar i par. LÄS MER