Sökning: "datorspel Algoritmer"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden datorspel Algoritmer.

  1. 1. Representing video game style with procedurally generated content : How wave function collapse can be used to represent style in video games

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filip Hedman; Martin Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Procedural content generation; Procedural generation; Wave function collapse; Video games; Platform game; Expressive range; Generering av procedurinnehåll; Processuell generering; Vågfunktion kollaps; Videospel; Plattformsspel; Uttrycks räckvidd;

    Sammanfattning : As the video gaming industry continues to grow, developers face increasing pressure to produce innovative content swiftly and cost-effectively. Procedural Content Generation (PCG), the use of algorithms to automate content creation, offers a solution to this problem. LÄS MER

  2. 2. ALGORITMERS INVERKAN PÅ PRESTANDA : En jämförande analys av algoritmer för synfält i flockbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Flockbeteende; Boids; Spelutveckling; Algoritm; QuadTree; Unity;

    Sammanfattning : I detta arbete jämförs prestanda mellan olika implementationer av algoritmer som utför samma uppgift. Som sammanhang för algoritmerna har flockbeteende inom datorspel använts. En anledning till att använda flockbeteende i datorspel och film är att öka realismen i det som presenteras på bildskärmen. LÄS MER

  3. 3. Depth of field post-processing using neural networks

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Otto Holmström; [2022]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : It is possible to create images from a computer model closely resembling those taken with a physical camera. To improve the photo-realism and perceived quality of a rendered image, it is often desireable to add realistic effects that do not appear in computer graphics due to the camera model. LÄS MER

  4. 4. Procedurell generering och mänskligt skapande : En designstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Nechovski; [2021]
    Nyckelord :Procedurell generering; roguelikes; återspelbarhet; TinyKeep-metoden;

    Sammanfattning : Procedurell generering är en teknik där algoritmer används för att generera mönster av data. Denna teknik är en växande trend inom datorspel och fler företag väljer att integrera procedurell generering i deras spel. LÄS MER

  5. 5. Bred kollisionsdetektering för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Franz Jonzon; [2020]
    Nyckelord :Bredfas; kollisionsdetektion; arbetsbelastningsanpassande; Broadmark; spelmotor;

    Sammanfattning : Bredkollisionsdetektionsalgoritmer är oftast specialiserade så de endast fungerar optimalt i specifika scenarier. Arbetsbelastningsanpassande algoritmer skulle möjligen vara effektiva i flera olika scenarier, likt de som kan uppstå i datorspel. LÄS MER