Sökning: "datorspel berättande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden datorspel berättande.

  1. 1. En berättelse genom ett datorspel : En undersökande analys av berättar- och lyssnarinstanser i datorspelet Undertale.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Alexander Haraldh; [2022]
    Nyckelord :Berättande; Fokalisering; Datorspel; Dataspel; Intertextualitet; Metatextualitet; Musik;

    Sammanfattning : Undertale1 is a computer game developed by Toby Fox. The game was published in 2015 and received a positive reception. The purpose of this essay is to investigate how Undertale tells his story. This is done through narrative analysis with a focus on focalizations and narrator positions. LÄS MER

  2. 2. Tv-spelsanalys i svenskämnet? : En didaktiskt motiverad analys av Portal enligt Henry Jenkins tv-spelsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johannes Löf; [2022]
    Nyckelord :Tv-spel; datorspel; Portal; narrativ; tv-spelsnarrativ; berättande; Henry Jenkins; ludologi; narratologi; spatial berättelse; tv-spelsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur berättarteknik i tv-spel skulle kunna undervisas om på gymnasienivå. Hur teoretiserar vi det mediespecifikt narrativa i tv-spel, det vill säga hur spelmekaniken i sig förmedlar en narrativ upplevelse, och hur kan denna teoretisering i sin tur anpassas för undervisning? För detta ändamål analyseras här tv-spelet Portal med hjälp av den teori om tv-spelsnarrativ som Henry Jenkins lägger fram i ”Game Design as Narrative Architecture” (2004), där han särskiljer fyra sätt som tv-spel förmedlar berättelser genom sin spatiala design: suggestiva rum, utagerade berättelser, inlemmat narrativ, framväxande narrativ. LÄS MER

  3. 3. Ljud som självständig påverkan : En artikel som syftar till att pröva ljud som syftespåverkare

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Pontus Ulfsson; Lukas Thomsson; [2021]
    Nyckelord :Mediateknik; Ljuddesign; Karaktär; Spelljud;

    Sammanfattning : Följande artikel syftar till att visa hur man kan åstadkomma en berättande estetisk, samt informativ ledning i audiell form. Kan ljud, utan direkt riktad information, påverka en spelares planerade agerande? Kan ljud vara det som får människor att definiera en specifik karaktär eller föremål i ett aktivt berättande? Dessa är exempel på frågor som vi kommer undersöka såväl som pröva i denna artikel. LÄS MER

  4. 4. “Reading” Japanese Role-playing Games : On the Example of Atelier Shallie DX (2020)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanska

    Författare :Cezar Apreotesei B.; [2020]
    Nyckelord :Japanese Role-playing Games; Video Games; Story Games; Atelier Shallie; Japanese Studies; Game Studies; Ludonarratology; ロールプレイングゲーム、ビデオゲーム、ストーリーゲーム、シャリーのアトリエ、日本学科、ゲーム学科、ルドナラトロジー;

    Sammanfattning : The Japanese role-playing games attract players worldwide. Though, this is not necessarily due to a fascination with Japanese culture. While considering recent research on video games in Japanese Studies, especially the monograph by Rachael Hutchinson, this thesis puts an emphasis on Game Studies, as represented by Espen Aarseth. LÄS MER

  5. 5. Icke-kronologiskt spelnarrativ

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Jonasson; Frida Rosengren; [2020]
    Nyckelord :Spelnarrativ; Icke-kronologiskt berättande; Story agency; Icke-linjärt narrativ;

    Sammanfattning : Förutom en del analepsis existerar inte icke-kronologi i någon större utsträckning i majoriteten av nutida datorspel. Och trots att icke-kronologi förekommer i andra medier finns det de som knappt vet vad begreppet innebär. LÄS MER