Sökning: "datorspel grafik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden datorspel grafik.

  1. 1. REALISMENS NOGGRANNHET : Hur trovärdig är hästarnas gestaltning i Red Dead Redemption II?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Paulina Wärn; [2023]
    Nyckelord :Grafik; realism; hästar; datorspel; Red Dead Redemption II;

    Sammanfattning : Denna undersökning i form av en textanalys besvarar frågeställningen: Hur trovärdig är hästarnas gestaltning i Red Dead Redemption II? Undersökningen analyserar hästarnas gestaltning utifrån fyra delar; roll och beteende, anatomi, färg och rörelse baserat på datorspelsinriktade studier samt facklitteratur och studier om hästar. Analysens fyra delar konkluderar till hög trovärdighet i gestaltning av spelets hästar samt öppnar en diskussion för ytterligare frågeställningar om vilka faktorer bidrar till att spelinnehåll uppfattas som trovärdigt. LÄS MER

  2. 2. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  3. 3. Karaktärisering med förstapersonsperspektiv som observationspunkt : En studie kring användningen av tredjepersons animationsprinciper i förstapersonsanimation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Animation; 3D-grafik; förstapersonperspektiv; tredjepersonsperspektiv; karaktärisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida tekniker och teorier som utvecklats för att bilda rörelser som observeras i ett tredjepersonsperspektiv även kan användas för att skapa rörelser som observeras ur ett förstapersonsperspektiv, med inriktning på tv- och datorspel. Resultat från forskning kring kroppsspråk och mänsklig rörelse har använts för att producera en spelbar prototyp med tre olika karaktärer, en hjälte, en skurk och en neutral. LÄS MER

  4. 4. Spel, historia och faktatexter : Vilken sorts textbaserad fakta i historiska datorspel finner spelaren mer intressant?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Mackenrott; [2021]
    Nyckelord :Historiska spel; textrutor; serious games; abstrakta spel; lärande;

    Sammanfattning : Det finns olika sätt att presentera historisk fakta i historiska spel, vars material vanligtvis sammanfattas och förenklas för att förbättra spelarupplevelsen. I och med teknologiska framsteg inom serious games har spelmekanik och grafik ersatt skriftlig information. LÄS MER

  5. 5. Vägleda spelare med användning av färg : Effekten färgerna grön och röd har på navigation och vägval i virtuella miljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Almqvist; [2020]
    Nyckelord :Färg; vägledning; omedvetenhet; datorspel; 3D-grafik;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om färg kan utnyttjas till att omedvetet vägleda spelare i virtuella miljöer, denna studie gör det genom att försöka besvara på frågan: Hur påverkar färgerna röd samt grön hur individer navigerar ett datorspel? Detta är baserat på tidigare forskning som visar att den röda färgen har en omedveten inverkan på individer i diverse sammanhang. För att undersöka detta skapades en artefakt som bestod av ett litet spel där deltagarna gick igenom ett vardagligt rum med två utgångar på slutändan och med flera föremål med färgen röd längsmed ena sidan av rummet och färgen grön längsmed den motsatta för att se om det hade en inverkan på deras vägval samt agerande. LÄS MER