Sökning: "datorspel historia"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden datorspel historia.
1. Nordamerikanska urfolk och stereotyper : En analys av karaktärsdesign i fyra västerländska äventyrsspel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Minoriteter avbildas ofta på negativa sätt och det kan ha verkliga konsekvenser för de som identifierar sig med dessa minoritetsgrupper. Den här studien var intresserad av att se hur ursprungsamerikaner skildrades i spel i förhållande till verkliga motsvarigheter från historia. LÄS MER
2. Designriktlinjer för digitala brädspel : En anpassning av designriktlinjer för heuristisk utvärdering av digitala strategibrädspels gränssnitt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Den här studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur kan existerande designriktlinjer inom gränssnittsdesign anpassas för heuristisk utvärdering av gränssnittskomponenter i digitala strategibrädspel? Rapporten inleds med en bakgrund över brädspels historia, inklusive dess digitalisering och tidigare forskning inom både fysiska och digitala brädspel. Vidare redogörs en beskrivning av heuristisk utvärdering och olika designriktlinjer inom fysiska brädspel, datorspel och generell gränssnittsdesign. LÄS MER
3. Press X to Hug Leonardo : Historiedidaktiska perspektiv på Assassin’s Creed
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Uppsatsen utforskar vilka historiedidaktiska perspektiv man kan tillämpa på de populära Assassin's Creed-spelen, med fokus på Assassin's Creed II och Assassin's Creed: Brotherhood. Historiebruk, historiekultur och historiemedvetande, vilka tillsammans bildar den historiedidaktiska teorin, utgör de teoretiska underlagen. LÄS MER
4. Spel, historia och faktatexter : Vilken sorts textbaserad fakta i historiska datorspel finner spelaren mer intressant?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Det finns olika sätt att presentera historisk fakta i historiska spel, vars material vanligtvis sammanfattas och förenklas för att förbättra spelarupplevelsen. I och med teknologiska framsteg inom serious games har spelmekanik och grafik ersatt skriftlig information. LÄS MER
5. En formell titt på informell svensk historia - en analys av populära internationella forums brukande av svensk historia genom internet memes
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Denna uppsats har som huvudsakliga frågeställning att besvara frågan om hur svensk historia gestaltas och brukas i populära memes på internationella forum, och varför den gestaltas och brukas på dessa sätt. Uppsatsen kommer fram till att den mest förekommande aspekten av svensk historia är vikingatiden, följt av 1900-talets utrikespolitik, stormaktstiden och kontemporär svensk kulturhistoria. LÄS MER