Sökning: "datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 479 uppsatser innehållade ordet datorspel.

  1. 1. Kan datorspel leda till spelberoende om pengar? : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Christoffer Bergman; [2020]
    Nyckelord :datorspel; simulerad gambling; gamblingmissbruk; påverkan; biopsykosocial teori;

    Sammanfattning : Runt om i världen ekar exempel om barn och unga som farit illa på grund av gamblingliknande aktiviteter i datorspel. Det är ett ämne där föräldrar saknar förståelse och insyn samtidigt som den utformas i vinstdrivande avsikt. LÄS MER

  2. 2. Rytmspel eller musiklektion? : En jämförande studie mellan musiker och utövare av rytmspelet osu!

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Ruben Pérez Avalos; [2020]
    Nyckelord :Rytmspel; osu!; musiker; musikutbildning; datorspel; jämförelse;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en bredare förståelse av vad som kan förbättra en individs musikaliska förmågor, och om det potentiellt går att göra på ett informellt sätt. De musikaliska förmågorna som testades var tonskillnad, rytm, tempo och melodi. LÄS MER

  3. 3. Vad sa amerikanen som skulle klippa sig hos frisören? - Are you free… sir? : En studie om läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Edi Kolasinac; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; lässtrategier; läsinlärning; pragmatism; didaktik; lärare; svenskundervisning; mellanstadiet; intervjustudie; reading comprehension strategies;

    Sammanfattning : Detta examensarbete kommer undersöka hur svensklärare i mellanstadiets årskurser 4–6 didaktiskt bedriver läsförståelsestrategier. Undersökningens teoretiska utgångspunkt har en pragmatiskt ansats, detta innebär följaktligen att svensklärarnas praktiska och reflekterade erfarenheter kommer att premieras då studien använder halvstrukturerade intervjuer som metod att generera data. LÄS MER

  4. 4. Real-time Depth of Field with Realistic Bokeh : with a Focus on Computer Games

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationskodning

    Författare :Anton Christoffersson; [2020]
    Nyckelord :Depth of Field; Bokeh; Real-time Rendering; Computer Graphics; Computer Games; Master Thesis; Computer Science; Circularly Symmetric Convolution; Circle of Confusion; Lens Blur;

    Sammanfattning : Depth of field is a naturally occurring effect in lenses describing the distance between theclosest and furthest object that appears in focus. The effect is commonly used in film andphotography to direct a viewers focus, give a scene more complexity, or to improve aes-thetics. LÄS MER

  5. 5. Det digitala klassrummet : En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hilda Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Digital tools; writing education; middle school; Digitala verktyg; skrivundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en överblick av den forskning som gjorts om digitala verktyg i anknytning till skrivundervisning i mellanstadiet. Studien är en systematisk litteraturstudie som undersöker vilka digitala verktyg som inkluderas i skrivundervisning och vilka fördelar och nackdelar dessa har. LÄS MER