Sökning: "datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 517 uppsatser innehållade ordet datorspel.

  1. 1. Fysisk aktivitet och smärta hos professionella e-sportare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi; Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Ingrid Wixner; Linnea Askmar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund och syfte: E-sport är idag en snabbt växande sport runt om i världen. Det är en förkortning för ”elektronisk sport” och inkluderar datorspel, tv-spel, Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). LÄS MER

  2. 2. En formell titt på informell svensk historia - en analys av populära internationella forums brukande av svensk historia genom internet memes

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Simon Torffvit; [2021]
    Nyckelord :Sverige; Svensk; Historia; Sweden; Swedish; History; Popular; Populära; Populär; Meme; Memes; Internetfenomen; Internetmeme; Internetmemes; International; Forums; Sociala medier; Sociala; Medier; Bild; Bilder; Analys; Kvalitativ; Social media; Social; Media; Reddit; Facebook; Twitter; Instagram; Historiebruk; Bildanalys; Use of history; Picture; Image; Analysis; Vikingatiden; Vikings; Stormaktstiden; Sabaton; Karl XII; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som huvudsakliga frågeställning att besvara frågan om hur svensk historia gestaltas och brukas i populära memes på internationella forum, och varför den gestaltas och brukas på dessa sätt. Uppsatsen kommer fram till att den mest förekommande aspekten av svensk historia är vikingatiden, följt av 1900-talets utrikespolitik, stormaktstiden och kontemporär svensk kulturhistoria. LÄS MER

  3. 3. Samband mellan sömnbesvär och fysisk aktivitet hos datorspelande vuxna. : En icke experimentell kvantitativ tvärsnittsstudie.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :David Sandberg; Frölich Carl; [2021]
    Nyckelord :gaming; physical activity; sleeping problems; insomnia; screen time; sedentary time;

    Sammanfattning : Bakgrund: Datorspel kan ge en ökad dagtrötthet och försämrad sömnkvalitet hos individer som spelar mer än 2h/dag. Fysisk aktivitet har en akut positiv inverkan på många delar i sömnen såsom sömnkvalitet och dagtrötthet. LÄS MER

  4. 4. Den meningsfulla fritidsverksamheten : En studie om äldre elevers syn på fritids

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mattias Lindström; Matilda Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Meningsfullhet; Fritidshem; Elevperspektiv; Deltagande; Delaktighet; Utveckling;

    Sammanfattning : Det här är en studie om varför elever slutar på fritidshemmet innan de behöver, ofta någonstans i årskurs 3, även om de får vara inskrivna tills de avslutar årskurs 6. Studiens syfte är att synliggöra varför äldre elever slutar delta i fritidshemmets verksamhet, samt vad som uppfattas som meningsfull fritidsverksamhet utifrån äldre elevers perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Vägleda spelare med användning av färg : Effekten färgerna grön och röd har på navigation och vägval i virtuella miljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Almqvist; [2020]
    Nyckelord :Färg; vägledning; omedvetenhet; datorspel; 3D-grafik;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om färg kan utnyttjas till att omedvetet vägleda spelare i virtuella miljöer, denna studie gör det genom att försöka besvara på frågan: Hur påverkar färgerna röd samt grön hur individer navigerar ett datorspel? Detta är baserat på tidigare forskning som visar att den röda färgen har en omedveten inverkan på individer i diverse sammanhang. För att undersöka detta skapades en artefakt som bestod av ett litet spel där deltagarna gick igenom ett vardagligt rum med två utgångar på slutändan och med flera föremål med färgen röd längsmed ena sidan av rummet och färgen grön längsmed den motsatta för att se om det hade en inverkan på deras vägval samt agerande. LÄS MER