Sökning: "datorspel"

Visar resultat 16 - 20 av 624 uppsatser innehållade ordet datorspel.

  1. 16. Image-Guided Zero-Shot Object Detection in Video Games : Using Images as Prompts for Detection of Unseen 2D Icons

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Larsson; [2023]
    Nyckelord :Computer Vision; Deep learning; Machine learning; Object detection; Zeroshot; Datorseende; Djupinlärning; Maskininlärning; Objektdetektering; Zero-shot;

    Sammanfattning : Object detection deals with localization and classification of objects in images, where the task is to propose bounding boxes and predict their respective classes. Challenges in object detection include large-scale annotated datasets and re-training of models for specific tasks. LÄS MER

  2. 17. Representing video game style with procedurally generated content : How wave function collapse can be used to represent style in video games

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filip Hedman; Martin Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Procedural content generation; Procedural generation; Wave function collapse; Video games; Platform game; Expressive range; Generering av procedurinnehåll; Processuell generering; Vågfunktion kollaps; Videospel; Plattformsspel; Uttrycks räckvidd;

    Sammanfattning : As the video gaming industry continues to grow, developers face increasing pressure to produce innovative content swiftly and cost-effectively. Procedural Content Generation (PCG), the use of algorithms to automate content creation, offers a solution to this problem. LÄS MER

  3. 18. Effects of Head-Coupled Perspective on User Experience in a First-Person Shooter Game

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nathanael Remstedt; Filip Unger; [2023]
    Nyckelord :Head-Coupled Perspective; User Experience; Game Experience Questionnaire; Video Games; Huvudkopplat Perspektiv; Användarupplevelse; Frågeformulär om Spelupplevelse; Datorspel;

    Sammanfattning : Background. Head-tracking enables the use of head movements as a form of input for video games. Some games allow the player to use their head to orient the in-game camera. However, the movement of the in-game camera is seldom proportional to the movement of the player. LÄS MER

  4. 19. Gestaltning av hästar i datorspel : Hur naturtroget representeras hästar i digitala spel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Målefors; Lisa Petersson; Moni Perović; [2023]
    Nyckelord :hästar; rörelsemönster; anatomi; digitala spel; gestaltning av hästar;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades åtta hästar från sex olika spel för att ta reda på hur naturtroget dessa representeras i digitala spel. Hästarna analyserades utifrån deras anatomi och rörelsemönster som skritt, trav, kort galopp, galopp, backning, stegring och bockning. LÄS MER

  5. 20. Stereotypisering i spel : En studie om framtida spelutvecklares ståndpunkt gällande stereotypisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emmanuella Olomina; Kajsa-Katarina Andrijevic; Sandra Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Datorspel; representation; fördomar; rasism; stereotyper;

    Sammanfattning : .... LÄS MER