Sökning: "datorspelare"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet datorspelare.

  1. 1. Problematic gaming habits, perceived stigma and help-seeking behavior among gamers

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Brigitta Andrea Kato; Lisa Derman; [2020]
    Nyckelord :Gaming disorder; gaming addiction; gaming habits; gaming; stigma; help-seeking;

    Sammanfattning : Exaggerated gaming is a rising issue both in Sweden and internationally that has a negative effect on many lives. It can be a cause of isolation which leads to various social consequences. LÄS MER

  2. 2. Ambiensljud och spelstilar : Ambiensers inverkan på spelstil i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Vidar Mårtensson; [2018]
    Nyckelord :ambienser; spelstil; skräck; spänning; munterhet;

    Sammanfattning : Undersökningen som genomförts har avsett besvara om man med hjälp av ljudambienser kan uppmuntra spelare till att byta mellan och ändra spelstil i first person shooter-spel, beroende på vilken typ av ambiens som hörs. För att utföra studien har en spelbar prototyp skapats vilken innefattar tre olika ambienser förankrade i forskning kopplad till hur ljud påverkar människor. LÄS MER

  3. 3. Självupplevd aktivitetsbalans hos datorspelare : En enkätstudie gjord på unga killar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Ramona Lindberg; Anni Mållberg; [2017]
    Nyckelord :Meaningful occupation; Occupation; Occupational Balance Questionnaire; Occupational pattern; Occupational therapy; Aktivitet; Aktivitetsmönster; Arbetsterapi; Meningsfull aktivitet; Occupational Balance Questionnaire;

    Sammanfattning : Datoranvändningen har ökat i samhället och datorspelandet har överrepresenterats av unga killar. Datorspelandet har relaterats till både hälsoproblem och positiva effekter. Studien utgick ifrån den subjektiva upplevelsen av aktivitetsbalans eftersom den är viktig för hälsan och inom arbetsterapin. LÄS MER

  4. 4. Äldre tonåringars datorspelande, självkänsla och levnadsvanor : en enkätstudie bland gymnasieelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Marcus Stanojevic; Patrik Truong; [2016]
    Nyckelord :Datorspel; Självkänsla; Ungdomar; Levnadsvanor; Kvantitativ; Enkätundersökning;

    Sammanfattning : Datorspelande har blivit en vanligare fritidssyssla bland ungdomar och datorspelande polariseras i massmedia och är en mansdominerad miljö. Forskning visar att datorspelande kan associeras med fysisk inaktivitet och onyttiga matvanor. Studier visar också att datorspelande kan vara associerat med självkänsla. LÄS MER

  5. 5. Sociala relationer genom datorspelande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Gabriel Ulvros; [2015]
    Nyckelord :relationer; datorspel; internet; online; datorspelsberoende; socialisering; jaget friendship; social relations; social interaction; computer games; video game addiction; socialization; self; Social Sciences;

    Sammanfattning : This exploratory paper examines the research question Why do people play computer games with each other over the Internet? and what do they gain from it, especially when they don't know each other and only interact very briefly. The study tries to portray the social aspects of the interviewees gaming, and their experiences and thoughts thereabout. LÄS MER