Sökning: "de didaktiska grundfrågorna"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden de didaktiska grundfrågorna.

  1. 1. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  4. 4. Uttryck som didaktiska verktyg : undervisningsdesign kring tolkning av uttryck

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabet Jagell; [2019]
    Nyckelord :expression; didactics; reflection; craft; art; crafts; meta-language; Levande Verkstad; art pedagogy; uttryck; didaktik; reflektion; slöjd; bild; hantverk; metaspråk; Levande Verkstad; konstpedagogik;

    Sammanfattning : The research examines pedagogical approaches to work on interpreting expressions in a developed educational organisation. The essay contains two analyses: A re-analysis of a previous study (study 1) where two art educators in a museum art program were interviewed and a new empirical study with two art educators from Levande Verkstad (study 2). LÄS MER

  5. 5. Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa : En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Tillnert Edbom; Ulrika Stammler; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelse; läs- och skrivinlärning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : På höstterminen 2016 inrättades det nya kunskapskrav för årskurs ett i svenskämnet, dessa visar tydligt att elever redan i årskurs ett ska börja utveckla sin läsförståelse. Trots detta finns det en brist på studier som undersöker elevernas läsförståelse samt läromedel som främjar läsförståelse under skolans första år. LÄS MER