Sökning: "de kulturella och kreativa näringarna"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden de kulturella och kreativa näringarna.

  1. 1. Bland parhästar och kamrater : En kvalitativ studie av kulturellt entreprenörskap inom fältet opera

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ann-Christin Högnabba; [2019]
    Nyckelord :kulturellt entreprenörskap; kulturentreprenörer; opera; kulturella och kreativa näringar; grundad teori; institutionella logiker; Bourdieus sociala praktik; kapital; habitus;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka begreppet kulturellt entreprenörskap och vilka betydelser och innebörder kulturentreprenörer inom fältet opera som del av de kulturella och kreativa näringarna själva lägger i begreppet. Studien undersöker vilka organisationsformer operaentreprenörerna väljer i olika faser av verksamhetens utveckling och hur man hanterar dubbla identiteter som konstnär och entreprenör samt vilka kunskaper och färdigheter som behövs för detta. LÄS MER

  2. 2. Creative People and Industries for Growth and Development : A case study of the municipality of Kalmar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Michelle Mello; [2013]
    Nyckelord :Creative Industries; Creative Class; Place; Regional Development; Linnaeus University; Kreativa näringar; kreative klass; plats; regionalutveckling; Linnéuniversitetet;

    Sammanfattning : This thesis examines the relationship between place and creative people and industries. The shift from industrial economies to knowledge-driven economies has ushered in what some scholars refer to as the Creative Economy. At the heart of this new economy are the Creative Industries, which consist of people, creativity, skill and talent. LÄS MER

  3. 3. Medarbetarskap inom kulturnäringarna : Med studier från Folkteatern, Gefle Chocolaterie, Gefle Dagblad, Gävle Symfoniorkester, Gävle Teater, Järnvägsmuseet, Lundberg&Co m.fl.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Gustaf Lord; Inga Makejeva; [2012]
    Nyckelord :Business Administration; Human Resources; Organization; empowerment; employeeship; Sweden; Creative Industries; Gaevle; Gävle; managment; Företagsekonomi; kulturnäringar; de kulturella och kreativa näringarna; empowerment; medarbetarskap; Gävle; eldsjälar;

    Sammanfattning : Syfte: Förklara begreppen empowerment och medarbetarskap samt visa hur de kan te sig i praktiken inom kulturnäringarna. Metoder: Kvalitativ metod med material från litteraturstudier och ostrukturerade samtal med medarbetare på olika positioner och nivåer i åtta gävleorganisationer inom kulturnäringarna. LÄS MER