Sökning: "de sju matematiska förmågorna"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden de sju matematiska förmågorna.

  1. 1. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärarens arbete med matematikens ämnesspecifika språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; Matematik och Ämnesspecifikt språk;

    Sammanfattning : Under senare tid har språk blivit ett allt större fokusområde när det kommer till inlärning. Forskning säger att det inte räcker med kunskap om matematik för att lära ut matematik. Lärare behöver också en förmåga att kommunicera ämnet till elever på ett sätt som möjliggör lärande. LÄS MER

  3. 3. GER LÄROMEDEL ELEVER CHANSEN ATT BEHANDLA DET CENTRALA INNEHÅLLET SAMT UTVECKLA MATEMATISKA FÖRMÅGOR?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mathilda Johansson; Emelie Reveny; [2017]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Denna uppsats har sin utgångpunkt i forskning som visar att läromedel ofta bestämmer vad skolmatematik definieras som samt att svenska elever presteras sämre inom matematik på de två internationella undersökningarna PISA och TIMSS. Undersökningen TIMSS visa att svenska elever presteras sämre inom området algebra samt att lärare oftast använder sig av läromedel i bokformat. LÄS MER

  4. 4. De matematiska förmågorna i gymnasieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Östergren; [2017]
    Nyckelord :Mathematical competencies; Gy11; mathematics teaching; mathematics teachers; KOM-report; interview; observation; Matematiska förmågor; Gy11; matematikundervisning; matematiklärare; KOM-rapporten; intervju; observation;

    Sammanfattning : Studien behandlar matematiklärarnas syn på de sju matematiska förmågorna och hur förmågorna kommer till uttryck i lärarnas undervisning. Syftet studeras med hjälp av intervjuer av matematiklärare i gymnasieskolan samt observationer av lärarnas lektioner. LÄS MER

  5. 5. Hur erfar lärare kunskapsskillnaderna hos elever med betyget A och E i matematik på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Robert Korán; [2013]
    Nyckelord :bedömning; betyg; matematik; provkonstruktion; riktlinjer;

    Sammanfattning : Examensarbetets övergripande syfte är att utreda på vilka sätt det är kvalitativa kunskapsskillnader mellan elever med höga och låga betyg i grundläggande matematikkurser på gymnasiet och hur lärare mäter kunskapen för att finna denna skillnad. Hur tolkas kunskapsmålen av lärare och hur går man tillväga för att avgöra på vilken nivå en elev befinner sig kunskapsmässigt? Hur gör lärare för att avgöra om alla elever oavsett kunskapsnivå har tillräckliga färdigheter i alla sju förmågorna som anges i ämnesplanen för matematik? Vid metodvalet vägdes framför allt tidsaspekten in utöver vilken metod som troddes ge bäst bidrag till examensarbetet. LÄS MER