Sökning: "de sju partierna"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden de sju partierna.
1. Sveriges inhemska terrorister: symbolpolitik och dansk förälskelse : En kvalitativ analys av regeringens förslag kring skärpta straff
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : En kraftig våg av ökad gängkriminalitet och dödligt skjutvapenvåld har de senaste åren lett till omfattande debatter gällande kriminalpolitiska åtgärder för att minska brottsligheten i Sverige. Efter valet 2022 gjorde Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, och Sverigedemokraterna en överenskommelse kallat Tidöavtalet, där partierna tillsammans har lagt fram sju samarbetsområden för mandatperioden 2022–2026, varav ett av områdena handlar om kriminalitet. LÄS MER
2. Är cannabis ett samhälleligt problem? : Det politiska perspektivet av legaliseringsdebatten.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Det pågår en debatt runtom i världen om legalisering av cannabis. Syftet med denna uppsats är att spegla det politiska perspektivet i dagens narkotikapolitiska debatt, för att se vilka tankar de svenska politiska partierna har om cannabis som samhälleligt problem och drogens legalisering. LÄS MER
3. Ideologi, representation och likformighet : En studie av sju svenska riksdagspartier 1994 kontra 2014
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Flera politiska teorier har under 1900-talet talat om hur moderna demokratiska partier riskerar bli mer lika varandra. Denna undersöknings syfte är att undersöka om detta förefaller vara fallet i Sverige mellan åren 1994 och 2014. LÄS MER
4. Väljarnas val - en studie av partiers vallöftesgivande på kommunal nivå
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur vallöftesgivandet ser ut på kommunal nivå. Mer konkret studeras antalet vallöften partier avger, vad för slags vallöften som avges och hur relationen ser ut mellan vallöften utfärdade av olika partier. Jämförelser sker mellan olika kommuner, mellan olika partier och med den nationella nivån. LÄS MER
5. Och nu blir det reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009
Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medierSammanfattning : Och nu blir det reklamfilm - En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009 Seminar date: 2010-01-14 Department: Media- and Communication science Report category: Degree project undergraduate level Authors: Johan Heikensten and Elin Larsson Advisor: Kristoffer Holt Purpose: When TV4 for the first time offered advertising time to the Swedish political parties for the upcoming election of the European Parliament in 2009, a huge debate broke loose in the media. Regardless of opinions on the matter, we find it safe to say that political television commercials will have a great influence on future election campaigns in Sweden. LÄS MER