Sökning: "de stora pedagogerna"

Visar resultat 1 - 5 av 360 uppsatser innehållade orden de stora pedagogerna.

  1. 1. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Ribarska; Martina Larsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Pedagogers uppfattningar; läsplattor; digital teknik; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER

  4. 4. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att få barn i behov av särskilt stöd inkluderade i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sophie Olsson; Elin Nyberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; anpassning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd och hur de blir inkluderade i förskolan. För att besvara studiens syfte har vi formulerat två frågeställningar: Vilken syn har förskollärare på barn i behov av särskilt stöd? Hur inkluderas barn i behov av särskilt stöd i den dagliga verksamheten i förskolan i samband med lek, undervisning och aktiviteter?   Den föreliggande studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och baseras på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare, geografiskt utspridda inom Sverige. LÄS MER

  5. 5. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Hansson; Caroline Jonsson; [2024]
    Nyckelord :phenomenography; preschool teacher’s perceptions; risky play; outdoor environment; challenge; fenomenografi; förskollärares uppfattningar; riskfylld lek; utemiljö; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER