Sökning: "de tre lekreglerna"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden de tre lekreglerna.
1. ”Hen är ute, det är bra. Eller ja, kanske lite bra?” : En fallstudie om barns agerande gentemot de sociala lekreglerna.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn agerar i leken, med fokus på de sociala lekreglerna samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Jag vill i denna studie se i vilken grad de sociala lekreglerna synliggörs i en förskolegrupp, samt hur det kan påverka den aktuella leken. LÄS MER
2. Leksvårigheter bland barn i förskolan. : En kvalitativ studie utifrån pedagogers erfarenheter om hur man skulle kunna hjälpa barn med leksvårigheter i förskolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studien handlar om barn med leksvårigheter, hur pedagoger uppmärksammar de barnen, samt hur de arbetar för att stötta och hjälpa dem. Till denna studie används kvalitativa intervjuer som forskningsmetod. Det är fem verksamma pedagoger som intervjuas. LÄS MER
3. Barn och utanförskap i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I den här studien har vi valt att undersöka hur pedagoger uppmärksammar och även hanterar barns utanförskap i den fria leken. Denna studie är gjord på en liten förskola och metoderna som är använda i detta arbete är kvalitativa forskningsmetoder. LÄS MER
4. ”Får jag vara med?” En studie om barns samspel i deras lekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en förståelse för hur samspel mellan lekande barn ser ut i förskolan. Vi ville ta reda på vad det är som gör att samspelet i barns lekar ibland fungerar och ibland inte. Vårt intresse låg i att också att få veta vilka tankar pedagogerna har om barns samspel och hur de hanterar konflikter i barns lekar. LÄS MER
5. Fri lek i förskolan - villkor och förutsättningar
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningArbetets titelFri lek i förskolan – villkor och förutsättningarArbetets artExamensarbetet inom samhällsorienterade ämnen och barns lärande.Sidantal56FörfattareJaneta Hassoun och Sandra IvanovaHandledareLena Rubinstein ReichExaminatorAnna-Karin SvenssonTidpunkt2011-11-02SyfteSyftet med studien är att undersöka vad fri lek innebär samt villkor och förutsättningar för den fria leken. LÄS MER